
Corona COVID-19
Hjælp til din virksomhed. Find vejledning om, hvilke forholdsregler din virksomhed kan tage i forbindelse med coronavirus/covid-19. SE HJÆLPEPAKKERNEBusiness Center Bornholm er stadig fuldt til rådighed, blot virtuelt via telefon, mail eller videomøder. Vi er klar til at hjælpe med sparring og vejledning – tilpasset netop din virksomheds situation og udfordringer i disse Covid-19 tider.
- Hvad kan du gøre for at tjene penge i din virksomhed i disse tider? Se inspiration til selvhjælp.
- Har du skiftet fokus til salg via webshop? Kend reglerne.
GRATIS WEBINARER
Vores kompetente kollegaer tilbyder gratis online webinarer og corona hjælpepakker.
Få indblik i hjælpepakkerne. Vi giver dig en hurtig gennemgang af status på de enkelte hjælpepakker.
- Hvilken hjælp indeholder pakkerne?
- Hvem kan bruge den enkelte hjælpepakke?
- Hvornår åbner adgang til at søge?
- Hvad skal der skal til for at benytte dem?
Se webinaret fra den 8. april, der giver overblik over hjælpepakken: faste udgifter. Du kan og også downloade slides som PDF.
Se webinaret fra den 6.april, der giver overblik over hjælpepakkerne: selvstændige erhvervsdrivende, med lidt om moms og skat. Du kan og også downloade slides som PDF.
INTRODUKTION TIL HJÆLPEPAKKERNE. Se webinaret fra den 31. marts, der giver overblik over hjælpepakkerne: lønkompensationsordning, faste udgifter og selvstændige erhvervsdrivende, med lidt om moms og skat. Du kan og også downloade slides som PDF.
HOTLINES
BUSINESS CENTER BORNHOLM
56 95 73 00
VIRKSOMHEDSGUIDEN
72 20 00 34
ERHVERVSHUS HOVESTADEN
41 88 66 67
JOBCENTER VIRKSOMHEDS SERVICE
56 92 99 99
Early Warning yder gratis, uvildig og fortrolig rådgivning til kriseramte virksomhedsejere af mindre og mellemstore virksomheder.
Måske oplever du, at Coronavirus/Covid-19 allerede har økonomiske konsekvenser for dig og din virksomhed? Business Center Bornholm og Erhvervshus Hovedstaden tilbyder sparring på, hvordan du bedst kommer igennem krisen. Hjælpen er gratis, uvildig og fortrolig. Her er der fokus på:
- Få dig tilbage på rette spor
- Få videreført eller afviklet din virksomhed på bedst mulig vis
- Få dig videre efter konkurs
Jobcentrets virksomhedsservice vejleder om mulighederne for at fastholde medarbejdere. Herunder trepartsaftalen, arbejdsfordeling og nye regler for sygedagpenge
Kontakt virksomhedsservice@brk.dk eller telefon 5692 9999
Vigtige links
- Skal du søge kompensation?
Få overblik over, hvilke muligheder din virksomhed har for at få hjælp til at komme igennem corona-krisen - Skal du midlertidigt lukke din forretning for kunder?
Der kan opstå spørgsmål, om hvorvidt man må holde sin forretning åben. Vi opdaterer her løbende med spørgsmål og svar. - Restriktioner på indrejse: Hvad betyder det for min virksomhed?
For at forebygge spredning af coronavirus/covid-19 blev de danske grænser lukket fra lørdag den 14. marts kl 12. Lukningen gælder frem til 13. april 2020. - Sådan kan du forbygge coronavirus/covid-19 i din virksomhed
Tag ansvar, og hjælp med at forebygge smitte. - Det skal du være opmærksom på ved fravær, hjemmarbejde mv.
Spørgsmål og svar om fravær pga. coronavirus/covid-19. - Hvad gør jeg, hivs min medarbejder viser sygdomstegn?
Bliv klog på, hvordan du skal forholde dig, hvis din medarbejder bliver ramt af coronavirus/covid-19. - Afholdelse af generalforsamling
Spørgsmål og svar om, hvordan du skal forholde dig til at afholde og deltage i generalforsamlinger. - Forretningsaftaler og force majeure
Hvad gør du som køber eller sælger, når din handel er påvirket af coronavirus/covid-19? - GDPR og coronavirus/covid-19
Hvornår må du som arbejdsgiver registrere og videregive oplysninger om dine medarbejdere og coronavirus/covid-19? - Sikker hjemmearbejdsplads
Hjemmearbejde kan udfordre din virksomheds digitale sikkerhed, hvis du ikke er opmærksom. - Har du flere spørgsmål?
Find hurtigt svar på de spørgsmål vi får flest af, eller kontakt vores Hotline
Kompensation for faste udgifter
Som virksomhed har du mulighed for at ansøge om at få midlertidig kompensation for din virksomheds faste udgifter.
- Ordningen er stadig under udarbejdelse og skal vedtages endeligt i Folketinget. Følg med på Virksomhedsguiden for nærmere information og tidspunkt for åbning for ansøgninger.
- Kompensationsordningen vil gælde fra og med den 9. marts til den 9. juni 2020.
- Ansøgningen vil foregå digitalt.
- Ansøgningerne vil ikke blive behandlet efter først til mølle-princippet.
- Ansøgninger modtages ikke, før ordningen åbnes.
Mere info og ansøgning på virksomhedsguiden.dk
Kompensationsordning for selvstændige
Er din omsætning faldet som følge af coronavirus/covid-19?
Hvis coronavirus/covid-19 har ført til et omsætningstab i din virksomhed på mindst 30 %, kan du som selvstændig med maksimalt 10 fuldtidsansatte få kompensation. Ordningen er målrettet virksomhedsejere. Ordningen kræver, at den selvstændige ejer mindst 25 % af virksomheden og selv arbejder i virksomheden.
- Kompensationsordningen vil gælde fra og med den 9. marts til den 9. juni 2020.
- Ansøgning om lønkompensation vil foregå digitalt, og alle, der opfylder ordningens kriterier, vil blive kompenseret.
- Ansøgningerne vil ikke blive behandlet efter først til mølle-princippet.
- Følg med på Virksomhedsguiden for nærmere information om, hvornår der åbnes for ansøgninger.
- Ansøgninger modtages ikke, før ordningen åbnes.
Se 2-minutters video, der vises hvordan man søger på virk.dk.
Vejledning til hvordan du udfylder ansøgning om kompensation for:
Mere info og ansøgning på virksomhedsguiden.dk
Lønkompensation til privatansatte
Skal din virksomhed varsle afskedigelser?
Der ydes midlertidig lønkompensation til virksomheder som forventer at skulle afskedige medarbejdere som følge af coronavirus/covid-19.
For at søge om lønkompensation skal virksomheden stå overfor at skulle varsle afskedigelser for:
- Minimum 30 % af medarbejderstaben eller
- Mere end 50 ansatte
Der kan søges om midlertidig lønkompensation i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 8. juni 2020.
Foruden disse krav, skal din ansøgning også leve op til en række andre krav.
Du skal som virksomhed selv ansøge om lønkompensation med dit NemID, dvs. din rådgiver kan ikke søge for dig.
Du kan ikke søge om kompensation hvis:
- Hvis virksomheden benytter sig af mulighederne for hjemsendelse uden løn.
- Hvis udgifterne til løn er dækket fra andre støtteordninger indført som følge af coronavirus/covid-19
- Hvis virksomhedens medarbejderne ikke er hjemsendt.
- Hvis du er en institution eller lignende, hvor offentligt tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter.
Mere info og ansøgning på virksomhedsguiden.dk
Udskydelse af moms, AM-bidrag og A-skat
Fristen for afregning af A-skat, AM-bidrag og moms forlænges som følge af coronavirus/covid-19 mhb. på at give virksomheder en bedre likviditet.
Ændring af indberetnings- og betalingsfristen for moms for små og mellemstore virksomheder
FLERE HJÆLPEPAKKER
Hvis ikke du ser den pakke du er interesseret i, kan du se alle pakkerne på virksomhedsguiden.dk