Busselskab finder nye veje

Jesper Andersen, Gudhjem Bus. Foto: Tina Toft Møller

Jesper Andersen fra Gudhjem Bus. Selskabet blev overtaget i 2014 af Mark Palmquist, som i 2019 fik Jesper Andersen ind i virksomheden som meddirektør. Virksomheden har bl.a. skole- turist- og flexbusser og kører også SOS Dansk Autohjælp. 

Gudhjem Bus håber på en god effekt af den offshoreaktivitet, der ventes i de kommende år i Østersøen. Derfor forbereder virksomheden sig netop nu med en ISO-certificering.

Da Nordstream 2 – den 1.234 kilometer lange naturgasrørledning, der løber gennem Østersøen fra Rusland til Tyskland – skulle graves ned ved Bornholm i 2021, fik Gudhjem Bus et overraskende tilbud:

– Vi blev kontaktet af en udenlandsk fyr, som havde brug for kørsel af 700 personer til crew change, og det ville vi da gerne hjælpe med, fortæller direktør Jesper Andersen med et stort smil, da han har budt velkommen, og vi har snoet os forbi en hvid limousine, som står parkeret i forhallen af det lille Østermarie-baserede transportselskab.

– Det var faktisk en ret sjov opgave. Vi skulle hente i lufthavnen, køre til hotellet, og i nogle tilfælde skulle der også køres til paskontrol hos politiet. Så skulle vi ud til lufthavnen igen, hvor de blev hentet med en helikopter, der fløj dem ud til bådene – og vice versa. Der var rigtigt meget frem og tilbage, og nogle gange var vi to busser ude i lufthavnen på samme tid, fortsætter han og fortæller, at den lille virksomhed godt kan lide at dyrke de lidt mere nicheprægede opgaver.

Hvad betyder ISO?

(International Organization for Standardization) er verdens største udgiver af internationale standarder med 164 nationale medlemsorganisationer fra hele verden.

Der findes et væld af ISO-standarder, og de giver kort fortalt vejledning i god ledelsespraksis inden for en række områder som bl.a. kvalitet, miljø og arbejdsmiljø.

Derved fremmer de international handel med varer og services.

Kilder: ISO og Dansk Standard

– Vi er to medejere, der sidder for bordenden i Gudhjem bus, og vi kan finde på næsten hvad som helst, ler han.

– Det er også nødvendigt for en lille virksomhed som vores. Coronakrisen har gjort det endnu mere nødvendigt. Vi har bl.a. rejseselskabet HOLM Rejser, og det har slet ikke fundet det samme niveau som før coronakrisen. Vores signaturrejse til Cirkusrevyen plejer for eksempel at være udsolgt på dette tidspunkt, men der er stadig ledige pladser, hvilket selvfølgelig giver stof til eftertanke. Er det for tidligt – hvordan ser fremtiden for rejser i det hele taget ud?

 

Mulighed for vækst

Gudhjem Bus begyndte således for nylig at overveje potentialet i forbindelse med den kommende Energiø og er kommet med i et EU-støttet projekt gennem Business Center Bornholm (BCB) og BRK med henblik på at lande en ISO-certificering.

– Vi diskuterede selvfølgelig, om vi overhovedet burde gå i gang med processen, da den koster masser af tid og penge. Men som BCB fortalte, så får man en konsulent stillet gratis til rådighed. Det gør det til en mere overkommelig opgave – overkommelig, men ikke nem, understreger direktøren og fortæller, at han desuden fik certificeringen anbefalet af Danmarks førende busoperatør, Vikingbus, som Gudhjem Bus drifter minibusser for på øen.

– Jeg spurgte dem faktisk, om det ikke var en fis i en hornlygte, selvom vi får noget gratis. Vi skal jo stadig smide penge i selve certificeringen. Men de fortalte, at når der kommer udbud, så bliver man altså spurgt om sådan nogle ting, siger han og tilføjer, at BCB forventer, at lokale virksomheder bliver valgt fra af større selskaber, hvis der ikke foreligger en ISO-godkendelse.

– Så kiggede vi bare på hinanden og sagde: ”Det skal vi altså have!”

Hvor lang tid tager det?

– Vores konsulent er tilknyttet indtil udgangen af 2023, så der skal vi helst være færdige. Vi har allerede haft et par seancer for at komme i gang inden sommersæsonen, og så overvejer vi at ansætte en såkaldt vækstpilot med delvis støtte fra et EU-finansieret program, der drives af erhvervshusene, som kan hjælpe med at facilitere processen. Det er også godt med friske øjne på virksomheden.

Og hvordan forbereder I jer ellers?

– Vi holder tæt kontakt med BCB, for de har jo også en interesse i at hjælpe os videre, når nu vi deltager aktivt i det her. Vi synes ikke, vi har en klar tidshorisont, men vi følger godt med i det hele. Og selvom der også er udfordringer, så er det vigtigt at finde ud af, hvordan man kan koble sig på udviklingen. Det er fedt at finde nye veje!