Generationsskifte – fra arv til videresalg

Christa Lodahl

Michael Almeborg, der overtog Ole Almeborg A/S fra sin far og solgte virksomheden til Jensen-Group i 2023, deler sine erfaringer, som andre lokale virksomhedsejere kan drage inspiration af, ved et erhvervsevent på Hotel GSH i januar.

Et vellykket ejerskifte kræver rettidig omhu, ikke mindst når det involverer et generationsskifte indenfor familien. Konflikter kan være sårbare, men hvis alle parter er åbne og ærlige i kommunikationen, kan det bære frugt ud over det, der står på papiret. Det er i hvert fald en erkendelse, som Michael Almeborg har gjort sig.

Han fik muligheden for at videreføre Ole Almeborg A/S i 1997 med målet om at overtage efter sin far, Ole Almeborg, der grundlagde maskinfabrikken i 1967. Generationsskiftet varede 10 år, og udover at glæde faren ved at drive livsværket videre, fik Michael selv en ny forståelse af sin far.

”Han må have set, at jeg havde kompetencerne, for dengang sad jeg i en stilling, hvor jeg kun havde ansvar for driften – ikke økonomien. Der var en del at lære, men lysten til at prøve og bevise, at jeg kunne løfte opgaven, var selvfølgelig afgørende. Min far troede på, at jeg var klar til at påtage mig mere,” fortæller Michael og beskriver processen som gnidningsløs.

”Det var nogle fantastiske år – men min mor har nok syntes, at vi var lidt kedelige, for vi snakkede jo stort set altid om virksomheden og gik ikke så meget op i, hvad der skete nede i byen eller hvor langt, hun var kommet med sit strikketøj,” ler Michael, der kørte et parløb de første fire-fem år med sin far. Mens Ole var administrerende direktør, arbejdede Michael som teknisk direktør og løbende overtog flere og flere opgaver.

”Jeg har været pivhamrende heldig, fordi min far altid har været med på sidelinjen, så jeg kunne spørge ham, hvis jeg var i tvivl om noget. Jeg var med til kundemøder og kunne smugkigge på, hvordan han arbejdede samtidig med dem, og derfra kunne jeg danne min egen mening og finde min egen facon.”

Økonomisk blev generationsskiftet håndteret ved at etablere et nyt selskab, mens Michael oprettede et holdingselskab.

”Overskuddet blev fordelt, og jeg kunne efterhånden købe de resterende aktier. Beslutningerne om købet og finansieringen blev nøje drøftet mellem min far og mig. Vi valgte at håndtere det internt uden tredjepart, idet vi mente, at det var en familiær beslutning, der krævede gensidig tillid og forståelse. Men selvfølgelig søgte vi ekstern assistance til prisfastsættelse og de skattemæssige aspekter, og så gav vi håndslag på det,” forklarer han og tilføjer, og at der blev lavet en aftale med hans søskende, der ikke ønskede at deltage aktivt i virksomhedsdriften.

Det var enormt vigtigt for mig, at virksomheden blev på bornholmske hænder og ikke mindst, at samtlige arbejdspladser blev bevaret. Da jeg fik et tilbud fra Jensen-Group, var det derfor en oplagt mulighed – og jeg fik et tilbud, jeg ikke kunne takke nej til.

Michael Almeborg

Tidligere ejer, Almeborg A/S

En appelsin i turbanen

”Efter generationsskiftet har et udvidet fokus været på virksomhedens fremtid og værdier,” lyder det fra Michael Almeborg, der bl.a. har været med til at investere i mere automatisering. I 2021, da han fejrede sit 40-års jubilæum i virksomheden, satte milepælen turbo på hans tanker om at finde en køber, der kunne fortsætte udviklingen og væksten – han erkendte, at han ikke selv blev yngre.

”Det var enormt vigtigt for mig, at virksomheden blev på bornholmske hænder og ikke mindst, at samtlige arbejdspladser blev bevaret. Da jeg fik et tilbud fra Jensen-Group, var det derfor en oplagt mulighed – og jeg fik et tilbud, jeg ikke kunne takke nej til,” fortæller han.

Michael, der modtog et tocifret millionbeløb for handlen, er tilfreds med den appelsin, der faldt ned i hans turban, men han understreger, at han gerne havde brugt endnu længere tid på processen, hvis ikke han havde været så heldig at finde det rette match.

”Det var vigtigt for både mig, medarbejderne og Jensen-Group at sikre en glidende overgang og bevare den gode kultur, der er blevet opbygget gennem årene. Det bliver spændende at følge med fra sidelinjen, og jeg håber og har indtryk af, at Jensen-Group vil bevare og udvikle de aspekter af virksomhedens identitet, der har gjort den unik.”

Få mere inspiration og hjælp

At starte ejerskifteprocessen flere år før, man overhovedet har tænkt sig at sælge, er et vigtig budskab til alle virksomhedsejere – også på Bornholm – for det er godt at være forberedt på fremtiden eller det uforudsigelige. Det fortæller Ebbe Mølsted-Møller, senior erhvervskonsulent ved Erhvervshus Hovedstaden, der er ekspert i generations- og ejerskifter.

”Når først virksomheden er solgt, fortryder mange, at de ikke gik i gang tidligere,”fortsætter Mølsted-Møller. ”Derfor skal man se på et generationsskifte som en strategisk langsigtet beslutning på linje med mange andre beslutninger  i sin virksomhed,” siger han og tilføjer, at tommelfingerreglen er enkel:

”Gå i gang fem år før salget skal ske – mindst. Jo større og dyrere en virksomhed er, jo vigtigere er det at være forberedt og sørge for at afklare, om der er nogen i virksomheden, børn eller børnebørn, der kan overtage. Hvis der for eksempel er flere børn i familien, skal man finde en måde at honorere dem på, hvis de ikke ønsker at overtage virksomheden.”

 

Når først virksomheden er solgt, fortryder mange, at de ikke gik i gang tidligere. Derfor skal man se på et generationsskifte som en strategisk langsigtet beslutning på linje med mange andre beslutninger  i sin virksomhed. Gå i gang fem år før salget skal ske – mindst. 

Ebbe Mølsted-Møller

Senior forretningsudvikler, Erhvervshus Hovedstaden

Dette og meget mere kan man høre om ved at deltage i erhvervsarrangementet den 23. januar, koordineret af Ebbe Mølsted-Møller, på Hotel GSH i Rønne. Titlen er ’Sætter du pris på din virksomhed’, og Michael Almeborg vil bl.a. deltage som paneldeltager.

”Tanken bag arrangementet er at åbne øjnene for bornholmske virksomheder, så de vil overveje at tage nogle uforpligtende møder med os eller andre relevante parter og begynde at komme tættere på at få lavet en professionel exitplan. Man behøver på ingen måde at have konkrete salgstanker her og nu.”

På dagen vil der også informeres om støtteordninger fra staten, man kan gøre brug af til formålet, hvilket kan være en stor hjælp, for man skal ikke undervurdere mængden af detaljer, der skal falde på plads – og alle parter skal jo være tilfredse, pointerer han.

”Der skal laves en slags tilstandsrapport, være styr på regnskabstallene, og købers revisor og advokat vil dykke ned i dem for at se, om det er den rigtige pris, man aftaler, så man ikke køber katten i sækken.”

AF TINA TOFT MØLLER

Om arrangementet ’Sætter du pris på din virksomhed?’

Arrangementet afholdes den 23. januar 2024 kl. 14:00-17:00 på Hotel GSH i Rønne.

Højdepunkter fra programmet:

  • Kort velkomst og overblik over, hvordan du kan gøre din virksomhed klar til fremtiden.
  • Trends i ejerskifte: Få indsigt i økonomiske og juridiske fordele ved rettidig planlægning fra Jette P. Jørgensen, daglig leder og førende ekspert fra Center for Ejerledede Virksomheder på CBS.
  • Det praktiske og personlige ved ejerskifte: En dybdegående gennemgang af ejerskifteprocessens praktiske trin og personlige overvejelser.
  • Erfaringer fra Bornholm: Fire lokale virksomhedsejere; Michael Brandt, delejer af Baltic Sea Glass, Michael Almeborg, tidligere ejer af Almeborg A/S, Jesper Dam, tidligere ejer af Johannes Dam & Søn A/S samt Magnus Dyrmose Andersen, ejer af Nexø Herremagasin deler deres unikke historier og indsigter, høstet fra egne erfaringer med køb, salg og generationsskifte af virksomheder.
  • Bliv klogere på de forskellige støtteprogrammer og hvordan de kan gavne dig med udviklingen af din virksomhed.
  • Dyrk dit netværk med andre virksomhedsejere og eksperter.

Tilmelding og yderligere information om arrangementet findes her: Arrangementer – Business Center Bornholm

Har du behov for yderligere rådgivning til et ejerskifte?

Der er i øjeblikket forskellige muligheder gennem EU-programmet SMV:PRO – dem kan du læse om her. SMV:PRO er en del af virksomhedsprogrammet, virksomhedsprogrammet.dk/smv:pro

Eventet er arrangeret med økonomisk støtte fra EU’s Regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.