Kvickly Rønne bliver teststed for løsmarked uden engangsemballage

Kvickly

Kvickly i Albertslund. Foto: Coop Danmark

Detailhandlen bruger meget plastik til indpakning af varer. Men det vil BOFA og Coop Danmark forsøge at begrænse ved at afprøve nye emballagefrie løsninger i et EU støttet projekt kaldet RELOOPED, hvor Kvickly Rønne forventeligt bliver øens første forsøgsbutik.

Forestil dig, at du kan købe dine kolonialvarer som kerner, pasta og bælgfrugter i løssalg med et koncept, der næsten minder om bland selv-slik. Denne form for engangsemballagefrit løssalg vil højst sandsynligt snart blive undersøgt gennem BOFA’s projekt Retail Relooped (RELOOPED), der i samarbejde med Coop Danmark, Kvickly Rønne og deres kunder vil undersøge mere miljørigtige handlekoncepter gennem et såkaldt Living lab.

For RELOOPED, som BOFA står i spidsen for, er et stort EUfinansieret projekt, hvis formål er at udvikle nye, mere ressourceeffektive løsninger for fødevareemballager inden for detailhandlen. På den måde er projektet i tråd med Bornholms ambitioner for det grønne område og vision om at blive en affaldsfri
ø i 2032.

Udover Bornholm er BOFA som projektleder også koordinator for eksperimenter og forsøg i Sverige, Polen og Litauen. Således er RELOOPED et projekt, der forgrener sig i forskellige spor omkring plastikemballage fra fødevarer, fortæller Malgorzata Dorota Hojka og Emil-Sebastian Juul-Pedersen, som koordinerer projektet hos BOFA.

– Det handler både om at se på, hvordan vi kan genbruge og genanvende plastik som materiale, som især undersøges i Polen og Litauen, mens det på Bornholm handler om reduktionen af emballage, forklarer de to projektledere og fortæller, at eksperimenterne omkring emballage her på øen udmønter sig i det, de kalder et Living Lab.

– Det er en test, hvor vi forsøger at gentænke plastikkens rolle, uden at vi skal gøre plastik til noget skræmmende, for det er det ikke. Men det handler mere om kun at bruge plastik, hvor det er nødvendigt, siger Malgorzata Dorota Hojka og forklarer, at den plastik, som er i kontakt med fødevarer, er fødevaregodkendt og lever op til høje kvalitetskrav.

– Det er ideelt at undgå unødvendig brug af plast, da det er en begrænset ressource med en betydelig CO2-udledning, siger hun og tilføjer, at genbrug også er noget, de kigger på.

– Man kan også genbruge emballage i højere grad. Vi kigger på, hvad der giver mest mening, og hvad der ser godt ud i CO2- regnskabet. Men den mest miljøoptimale løsning i forhold til emballage er at undvære den, hvor det kan lade sig gøre. Så det er det, vi eksperimenterer med.

Emil-Sebastian Juul-Pedersen

Projektleder Emil-Sebastian Juul-Pedersen. Foto: BOFA

Vil undgå unødig indpakning

Sammen med Coop Danmark, Kvickly Rønne og lokale fødevareproducenter er BOFA derfor i gang med at undersøge, hvilke fødevarer, der kan sælges i løssalg og uden engangsemballage. Lige nu er frugt og grønt i spil, ligesom tørvarer som pasta, mysli og bælgfrugter. Og hele idéen om et engangsemballagefrit løsmarked oplever de tages godt imod hos de bornholmske leverandører.

– Jeg synes, at der er en interesse i at få det her til at lykkes. For leverandørerne kunne godt tænke sig at afsætte store mængder tørvarer i stedet for, at det hele skal pakkes ned i små poser. Det ville også give god mening for dem, da det er en udgift. På den her måde kan de reducere i nedpakningsleddet, siger Emil-Sebastian Juul-Pedersen.

Tanken er, at kunden medbringer genbrugsemballager til butikken, som de fylder op via fødevaredispensere af tørvare som for eksempel pasta, mysli og bælgfrugter. Genbrugsemballagerne kan købes i butikken.

En del af projektet er også at undersøge, de udfordringer, der opstår, når dagligvarehandlen skal forberede sig på ny europæisk lovgivning, hvor flere varer skal sælges uden engangsemballage. Kan det give forretningsmæssigt mening at reducere mængden af engangsemballage ved at sælge tørvarer gennem fødevaredispensere? Hvor stor er brugsvilligheden af et sådant løsmarked? Hvilke varer kan tåle at blive solgt sådan? Hvor omkostningstung og kompleks er en værdikæde, hvor der skal tages hensyn til genbrugsemballager og fødevaredispenserer, påfyldning, rengøring, transport og ikke mindst fødevare- og forbrugersikkerhed? forklarer projektlederne.

– Jeg ved i hvert fald, at en bekymring hos Coop Danmark er, om det at sætte sådan et system op overhovedet er økonomisk rentabelt og skaber nok værdi for kunderne. Det er fantastisk, at de med projektmidlerne har mulighed for at prøve det af, siger Emil-Sebastian Juul-Pedersen.

BOFA har fået bevilliget 4,2 millioner kroner af EU til projektet, og en mindre andel af beløbet har kunnet allokeres til projektet i Kvickly Rønne, forklarer han.

– Det er også det gode ved at have de her EU-projekter, at man får muligheden for at teste noget mere miljørigtigt af, som ikke nødvendigvis giver økonomisk mening. Fra EU’s side kommer der til at være flere regler i forhold til emballage i fremtiden. Som led i EU’s kommende forordning om emballage og emballageaffald (PPWR) bliver der fra 2030 indført konkrete genbrugsmål for detailhandlen. Det betyder, at mindst 10 procent af alle drikkevarer – både med og uden alkohol – skal sælges i genbrugsemballage som en del af et system for genanvendelse. Målet stiger til 40 procent i 2040. Visse hurtigtfordærvelige produkter som mælk og mejeriprodukter er dog undtaget. Dette understreger behovet for at afprøve og udvikle nye løsninger, som for eksempel dem der testes i Kvickly Rønne gennem RELOOPED-projektet, siger Emil-Sebastian Juul-Pedersen, inden han tilføjer:

– Det er som sagt ikke, fordi man er plastikforskrækkede, for plastik kan mange gode ting, som passer på produktet og forhindrer madspild. Men det er et spørgsmål om at gentænke måder, vi pakker ting ind. Et eksempel er morgenmadsprodukter, som både har en papkasse uden om sig og en pose indeni. Og der er også meget frugt, for eksempel bananer, der er pakket ind i plastik. Så i projektet vil vi gerne finde nye veje i forhold til detailhandlens brug af plastik. For i mange år har vi arbejdet ind i en verden, hvor vi bruger meget plastik. Og nu er vi så i gang med at finde ud af, om vi kan gøre det på en anden måde, hvor vi bruger færre unødvendige ressourcer.

Malgorzata Dorota

Projektleder Malgorzata Dorota Hojka. Foto: BOFA

Ny affaldsordning er øjenåbner

Forventeligt skal kunderne snart afprøve løsmarkedet uden engangsemballage i Kvickly Rønne. Og det er de nok mere klar til nu end tidligere, efter Bornholm sidste år fik en ny affaldsordning, mener projektlederne.

– Det, at vi nu sorterer i en plastikfraktion, har gjort mange bornholmere opmærksomme på, hvor meget plastikemballage, man egentlig har. De fleste er blevet overraskede over, hvor meget det egentlig er, man bringer med hjem, når man har handlet ind, og så pakker sine varer ud nærmest to gange, siger Emil-Sebastian Juul-Pedersen, der på den måde også ser timingen for projektet som gunstig.

– Det er et godt tidspunkt at tage fat i den debat. Vi kommer ikke til at redde verden med vores Living lab i Kvickly Rønne,
men vi håber, at folk vil engagere sig på en måde, hvor de giver feedback i forhold til projektets genbrugsemballageløsninger. Vi vil også gerne kunne give en feedback til Coop Danmark, som er mere kvalitativ i forhold til, hvad det er, folk oplever. På den måde bliver vores Living Lab i butikken også en form for antropologisk undersøgelse af, hvad det er, folk køber, og hvorfor de gør det, forklarer Malgorzata Dorota Hojka.

– Er der nogle varer, man undgår, fordi der er meget emballage på osv. ? Den debat håber vi også at kunne tage i den periode, hvor vi kommer til at være nede i Kvickly Rønne, lyder det fra projektlederen.

Hos Kvickly Rønne håber man også, at projektet vil skabe konstruktiv opmærksomhed, som på sigt kan gavne både kunder og detailhandlen.

– Formålet er ikke at sælge en masse varer. Formålet er at teste noget af og se, om det har gang på jord. Og om det kan udvikles til noget mere på bagkant af projektet. Så mine forventninger er at skabe en masse opmærksomhed omkring det og teste det af og se, om det er noget, som kan videreudvikles efterfølgende til gavn for alle, siger Brian Karlsen, der er lokal leder af Kvickly Rønne.

AF JOAN ØHRSTRØM