Ny udvikling af
Beck Packs emballageprodukt
Bevidste forbrugere i dag vil vide, hvor og hvordan fisken på middagsbordet
er fanget, forarbejdet og pakket. Udfordringen for Beck Pack Systems A/S har
hidtil handlet om et optimalt og globalt førende emballageprodukt, hvorpå der
grundet vådt emballeringsmiljø har været svært at påføre netop den sporbarhed.
Ny udvikling betyder nu en løsning på udfordringen.
I en verden, hvor forbrugerne stiller stadig større krav til at vide, hvordan vores fødevarer er produceret og behandlet på deres vej til køledisken, stiller det stadig højere krav til akkurat sporbarhed.
Hos Beck Pack Systems A/S i Rønne er man førende i emballering af fiskeprodukter, og globalt er den bornholmsk funderede virksomhed kendt for at levere et ensartet produkt i høj kvalitet til en fair pris.
Men lige præcis sporbarheden har været en udfordring. Direktør Peter Vesløv forklarer hvorfor.
Vores emballageprodukt benyttes i ofte våde miljøer til produktion af fiskefiletblokke. Overfladen på vores emballage er glat og olieret, hvorfor det tidligere har været svært at påtrykke en stregkode eller tekst om oprindelse, fordi der simpelthen ikke har fandtes nogen form for tryk, der kunne forblive læselig på netop vores produkt,” forklarer han og fortsætter:
”Derfor har vi udviklet en særlig trykteknik, der nu gør dette muligt. Og det vil glæde vores kunder og styrke vores position på det globale marked, hvor forbrugerne og dermed fiskefabrikker stiller stadig større krav til sporbarhed.”
Mere hemmelig opskrift end Coca-Cola’s
Når man spørger ind til, hvad det helt præcis er, der gør Beck Pack Systems A/S’ emballage til noget enestående – og det vidner både salgstal og markedsandele om, at det er – så bliver man mødt af et smil med meget lukket mund.
Det er nemlig en meget velbevaret hemmelighed, som er få forundt.
Gang i emballagebutikken
Beck Pack Systems A/S producerer 90 millioner enheder om året, og Kina er en af de største markedsaftagere og tegner sig for rundt regnet 30 % af produktionen. Udfordringen er, at markedet ikke kan penetreres yderligere, fordi hvid sk-produktion er styret af bæredygtige kvoter.
”Vores kunder er ofte placeret i svært fremkommelige områder – over hele verden – så skulle vi starte op i dag, ville det give mening at have hovedsæde i Asien eller USA, men vores historie og DNA er her på Bornholm, så her bliver vi,” slår Peter Vesløv fast og fortsætter:
”Derfor positionerer vi os på at være de bedste på markedet. Vi er kendt for en lav fejlmargen på 0,0028 % i 2016, dvs. 5.000 enheder ud af 90.000.000 producerede. Derfor er vi dem, der sætter standarden for akkurat kvalitet globalt, og det lyder måske ikke så ophidsende, men i vores verden er det meget sexet.”