Succeseventyr på svært eksportmarked
Bornholms Andelsmejeri, grundlagt i 1950, har fået stor gennemslagskraft på den anden side af Atlanten, hvor mejeriet fra Klemenskers blå ost – blue cheese – bruges i amerikansk madlavning og vinder opsigtsvækkende priser.
Mejeriet har gennem årene opnået anerkendelse for sine produkter af lokal bornholmsk mælk. De har også specialiseret sig i skimmeloste og andre specialprodukter, som er populære både i Danmark og udlandet. Især udlandet. Hele 96 procent af mejeriets omsætning kommer fra udlandet. Det globale marked er ganske enkelt big business for Bornholms Andelsmejeri.
”Vi er til stede i 38 lande nu. Det er en bevidst strategi fra vores side. Vi vil gerne sprede os ud og ikke blive for afhængige af et marked. Vi lever i en tid, hvor et præsidentvalg over en nat kan medføre en ny toldmur, som stiller os dårligt i forhold til konkurrenter. Bliver Donald Trump den næste præsident i USA, så kan vi forvente en toldmur på 25 procent. Derfor er det vigtigt for os at være til stede på mange markeder,” siger Per Olesen, administrerende direktør på Bornholms Andelsmejeri.
Intens konkurrence
Konkurrencen på det internationale ostemarked er intens med mange aktører fra lande som Frankrig, Italien, Holland og Danmark, der producerer unikke og traditionelle oste. Forbrugernes stigende efterspørgsel på premium-produkter, bæredygtighed og innovation driver den hårde konkurrence. Samtidig udfordrer globale handelsaftaler og toldsatser markedsadgange. Lokal autentisk produktion, branding og kvalitet spiller nøgleroller i at vinde markedsandele i den konkurrence, men alligevel må en bornholmsk ost indstille sig smagsmæssigt på den lokale kultur, forklarer Per Olesen.
”Der er stor forskel på madkultur. Om et par uger får vi besøg af repræsentanter fra Japan, og det japanske marked vil ikke have en ost, der er for skarp eller påtrængende i smagen. Så der skal vores berømte blåskimmelost tones ned i smagsstyrke, så den bare lige nipper lidt på tungespidsen. Der bruges osten i fusionskøkken og bidrager med den umamismag, som japanerne værdsætter i stil med soja og miso-smage.”
Anderledes ser det ud i USA. Her har blåskimmelosten vundet priser som element i en cheeseburger med skimmelost, og det kendetegner det amerikanske marked, siger Per Olesen: ”Amerikanerne spiser ikke ost på samme måde, som man gør i Middelhavszonen fx med et stykke brød. Der spiser man osten for ostens egen smag og oplevelse. I USA er det en smagsgiver i burgere, dip til buffalo wings eller dressing til salater, og der skal osten have fuld smæk på smagen for at træde i karakter som smagskomponent.”
Når der nu skal sælges ost til hele verden fra et mejeri på Bornholm, så skal omfang og volumen lige på plads for at forstå processen, når der sendes oste ud til verdens afkroge.
”Vi producerer cirka 700 millioner kilo ost om året. De skibes afsted med omkring 400 container hen over året. Alle oste produceres her på Bornholm. Det er et helt bevidst valg fra vores side. Vi vil gerne undgå at flyve produkter ud til vores kunder, og vi er også et sted, hvor vi det ikke giver mening for os at producere
små partier til små forhandlere. Vi skal ramme et niveau, hvor vi kan sige, at vi den dag og hele dagen producerer oste til netop det marked. Så rammer vi et størrelsesforhold, hvor det giver mening for os, når vi kan sende fyldte containere afsted.”
Men hvorfor ikke etablere søstermejeri rundt i verden? Svaret går på markerne rundt om på Bornholm.
Mælk fra Bornholm er kendt for sin høje kvalitet, da den kommer fra køer, der græsser på øens rene, naturrige landskab. Den friske luft og naturlige omgivelser bidrager til mælkens rige smag og høje næringsindhold, hvilket fremmer lokale mejeriprodukter.
”Vi har mælken, som er virksomhedens vigtigste råstof, lige udenfor døren. Den bornholmske mælk har en høj kvalitet, giver den smag, som vi har brug for, og har som dansk mælk et fantastisk godt ry ude i verden. Uanset nationalitet så ved folk, at dansk mælk er i særklasse, og det er også mælken, der udgør 85 procent af vores omkostninger, så derfor er højkvalitetsmælk helt central for os,” siger Per Olesen.
Bornholms betydning
Betyder Bornholm ellers noget for virksomheden?
”Som brand er det mere det danske stempel, men at høre hjemme på Bornholm er en god historie. Den historie forstærkes, når vi får gæster fra udlandet, som vises rundt på vores flotte ø. Så er det jo ren idyl, der understøtter vores udsagn om den gode mælk. For både amerikanere og japanere, men også andre, så er et besøg her hos os på Bornholm ret eksotisk,” forklarer Per Olesen. Selv om Bornholms Andelsmejeris produkter har gjort landgange i 38 lande, så er det ikke sådan lige til at få ost i handlen i udlandet.
”Dels er der det kulturelle, men også en afklaring af den eksisterende konkurrence. Kan vi komme ind med et produkt, som der vil være efterspørgsel på. Smagsløg er ikke ens, så fra smagsvarianten skal tilpasses et nyt land, så kan der godt gå op til to år fra den første dialog med en partner i et land til vi er i gang. Vi gør i den proces god brug af de danske ambassader og erhvervsråd til at få viden og indsigt om et nyt marked. Det er et stærkt redskab, som jeg kun kan opfordre andre virksomheder til at anvende,” opfordrer Per Olesen. Selvom Bornholms Andelsmejeri har sit udgangspunkt på Bornholm, byder øen også på udfordringer, især hvad angår arbejdskraften.
”Arbejdskraft kunne sikkert være hovedtemaet for sådan en udgivelse som den her. Som alle andre kæmper vi med at få nok kvalificeret arbejdskraft. Vi gør, hvad vi kan for at sikre næste generation af mejerister og har to-tre elever om året. Derudover kan vi tilbyde boliger og andre fordele til medarbejdere, som vil være en del af mejeriet. På den konto er vi udfordret af beliggenheden,” slutter Per Olesen.
AF SØREN SORGENFRI
Bag om galleriet Køppe Contemporary Objects
Bettina Køppe har omfattende erfaring og samarbejder tæt med en gruppe kunstnere, der deler en interesse for blandt andet de historiske kvaliteter, der er forbundet med traditionelle håndværk og teknikker. Kunstnerne deler en passion for at udforske objekters betydning i relation til funktion og ikonografi. Et andet fællestræk ved deres arbejde er deres fokus på at kombinere tradition med fortolkning for at skabe værker, der har nutidig relevans.
Se mere: Køppe Contemporary Objects
Bornholms Andelsmejeri har base i Klemensker, men et globalt marked. Arkivtoto: Jens-Erik Larsen