Et to-dages online arrangement for virksomheder som vil tilegne sig viden om digitalisering, ud fra perspektiverne kunstig intelligens, ny teknologi, databaseret forretningsudvikling og salg.
Business Center Bornholm og Innovation Lab tilbyder gennem to dage bornholmske virksomheder en faglig vitaminindsprøjtning gennem et blik på fremtidens teknologier og trends samt nye forretningsmodeller.
DAG 1 – Trends og teknologier (9. juni)
Her stilles der skarpt på dine brugere og deres fremtidige forventninger til jeres produkter, services og værdisæt. Derudover får du indblik i og overblik over en lang række relevante teknologier og viden om hvordan de kan skabe værdi for din virksomhed og for dig personligt.
10:00 11:00 Webinar: Trends og tendenser Tryk her for direkte LINK til webinar
11:00 11:10 Teknisk omstilling / Pause
11:10 12:30 Demolab-præsentation Tryk her for direkte LINK til webinar
12:30 13:00 FROKOST PAUSE
13:00 14:00 Networking: Opsamling og online-diskussion
DAG 2 – Kunstig intelligens og nye forretningsmodeller (10. juni)
Her tager vi kunstig intelligens ned fra piedestalen og bryder den ned i letforståelige og brugbare delelementer. Derudover vil du få en indflyvning til nye og interessante forretningsmodeller, og en lang række nye måder, hvorpå du kan sælge dine varer/services.
10:00 11:00 Webinar: AI i praksis Tryk her for direkte LINK til webinar
11:00 11:10 Teknisk omstilling / Pause
11:10 12:00 Webinar: Nye forretningsmodeller og nye generationer Tryk her for direkte LINK til webinar
12:00 12:30 FROKOST PAUSE
12:30 13:30 Networking: Opsamling og online-diskussion + invitation til personlig sparring Tryk her for direkte LINK til opsamling og online diskussion (Alternativt på telefon: +45 70714640 PIN: 703 584 098#)
Mere om de forskellige indlæg
Trends og tendenser
Et oplæg med fokus på fremtidens trends og tendenser. Gennem oplægget bliver deltagerne guidet gennem en fortælling om en hastig udvikling, effekten på vores allesammens hverdag og arbejdsliv samt de nye forventninger, der opstår – og den værdi, der muliggøres for både mennesker og organisationer. Oplægget adresserer både internationale megatrends og lokale trends – fra de lukrative til de kuriøse. Husk papir og blyant da oplægget med garanti vil give dig nye idéer og perspektiver på din forretning og hverdag, måske endda mod og lyst til at gøre noget nyt – og så vil Innovation Lab forsøge at overraske med eksempler der efterlader dig med kæben nede på jorden. Trend-sessionen klæder dig på til at forudse behov og forventninger i en verden i hastig udvikling. En indsigt i kunders forventninger til fremtiden, viden om deres nuværende (og fremtidige) forbrugeradfærd og vil gøre dig i stand til at være på forkant med udviklingen af nye innovative services og produkter.nytter de en konkurrencefordel? Og vigtigst: hvordan kan vi lære af dem.
Link til webinar: Trends og tendenser
Demolab
Igennem de sidste 2 årtier har Innovation Lab samlet teknologier sammen fra hele verden. De kuraterer fra de største giganters nyeste skud på stammen, over opfinderens nye gadgets til forsknings-afdelingernes prototyper. Innovation Labs store samling af den nyeste teknologi fra hele verden, som de tager rundt med til virksomheder, så medarbejdere og ledere kan få en (hands-on)fornemmelse af, hvad der kommer til at præge fremtiden. Her forklarer vores Innovation Labs agenter, hvad teknologien kan, men endnu vigtigere så perspektiverer agenterne de nyeste teknologier til en specifik virksomhed og kontekst. Nye produkter påvirker nemlig hastigt forbrugere og kunder i andre brancher. Et besøg i Demolab giver dig indblik i, hvad andre virksomheders produkter giver dig af muligheder, men også hvad de får af betydning for din virksomheds kundeoplevelse, for din virksomheds markedsføring, produktion og værdikæde og meget mere.
Link til webinar: Demolab præsentation
Praktisk anvendelig kunstig intelligens
Virksomheder verden over kæmper i disse år med at få mobiliseret deres data og danske virksomheder har allerede et naturligt forspring fordi vi lever i et af de mest digitaliserede lande i verden. Men kunstig intelligens, hvad er det egentligt og hvordan fungerer det? Sådan helt nede under motorhjelmen, hvis vi skræller alle de farvede lag af buzzwords og fantasihistorier af. For at man som forretning kan visualisere perspektiverne i kunstig intelligens for sig selv, kræver det en forhåndsviden om, hvad der er muligt at gøre allerede i dag. Innovation Lab afmystificerer i indlægget kunstig intelligens og viser, hvordan det kan benyttes af store som små virksomheder.
Link til webinar: AI i praksis
Nye forretningsmodeller
Forretningsmodel Innovation er beviseligt den mest effektive form for innovation, men også ofte den mest oversete. Nye tider kræver nye forretningsmodeller. Covid-19 viser med al tydelighed sandheden i dette. Men det er ikke kun når pandemier rammer, at vi skal kigge nærmere på forretningsmodellen. Selv når det går godt kan det betale sig at ændre på ens forretningsmodel. Blockbuster nægtede. Kodak betakkede sig. Borders kunne ikke drømme om det. Alle er de døde i dag, fordi de ikke ville spise af egen forretning og fremelske en god idé, når den kom på tværs af planlagte forretninger. På den anden side har vi de succesfulde organisationer, dem som aldrig læner sig mætte tilbage men hele tiden udvikler sig – ofte ved at lade nye produkter og services udfase de eksisterende. For hvis man ikke selv gør det, gør andre det. Vi vil se nærmere på verdens mest innovative forretningsmodeller og afkode dem: Hvad gør dem unikke? Hvordan skaber de værdi? Hvordan udnytter de en konkurrencefordel? Og vigtigst: hvordan kan vi lære af dem?
Link til webinar: Nye forretningsmodeller
Om Innovation Lab
Innovation Lab er Danmarks første innovationshus med fire kontorer i Norden, samt Cambridge, Dubai og San Francisco. Deres unikke styrke ligger i en bred, ny og international velfunderet viden inden for teknologi, brugere og forretning. Den viden bruger de til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så de sammen med samarbejdspartnere kan omsætte den i konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester.
Siden 2003 har de opbygget et internationalt netværk af op mod 2500 kontakter indenfor forskning, produktudvikling og iværksætteri. Netværket er deres ”antenneforening”, det er herigennem, de danner sig overblik over, hvad der er på vej, hvad teknologierne og tendenserne kan bruges til, og hvad det kommer til at betyde. Hvor Innovation Labs egen viden ikke slår til, har de således mulighed for at stille videre til de globalt mest opdaterede på feltet.
Innovation Labs kundekreds strækker sig fra styrelser, over næsten alle virksomheder i C25 til SMV’er og ambitiøse start-ups. Både nationalt og internationalt.
Jarle er passioneret innovator. Han hjælper virksomheder og organisationer med at realisere deres forretningspotentiale gennem brug af strategisk innovation inden for teknologi og brugeroplevelser. Han gør den digitale udvikling relevant og interessant ved at koble den til menneskelige værdier og moderne forretningsmodeller.
Jarle er trend- og teknologisparringspartner for hotel- & restaurations brancheorganisationen HORESTA, ekstern underviser på turisme- samt Leisure management studier, keynote taler til danske og internationale konferencer, samt en efterspurgt underviser og kompetenceudvikler ift digitalisering i turisme- og oplevelseserhvervet.
Han har leveret research og analyse til alt fra digitale platforme for Digitaliseringsstyrelsen, over brugen af Big Data i turismesektoren og udnyttelse af internet of things i fremtidens detailhandel til kortlægning af digitale kommunikationsteknologier for kunder som Københavns Kommune, VisitAarhus og Erhvervsstyrelsen.
Derudover har Jarle samarbejdet med og inspireret organisationer såsom TopAttraktioner, Kamstrup, Grundfos, Danfoss og JyllandsAkvariet om brugen af ny teknologi i deres fremtidige virke. Jarles baggrund er fra Aarhus Universitet med en MA i Oplevelsesøkonomi og fra en bacheloruddannelse i Teknologibaseret forretningsudvikling.
Tidligere big data ansvarlig for eBay Classifieds. Medstifter og partner i Innovation Labs enhed for AI og Big Data, Big Data by Innovation Lab, hvor Mads V Hingelberg har ansvaret for produkter omkring værdiskabelse med data i organisationer. Ved eBay var Mads VH ansvarlig for Mobile Platforms, AdSense, og stod for eBays databaserede strategi for Products and Pricing.
For Innovation Lab har Mads bidraget med en overbevisende formidlingsevne og koblet på dyb og opdateret kendskab til big data, AI, Machine Learning og beslægtede emner. Mads V Hingelberg har en baggrund fra Aarhus Universitet i Computer Science og Business Administration.
Mads har arbejdet med alt fra Erhvervsstyrelsen, over destinationer og turistforeninger til Maersk omkring deres brug af data i nytænkning og daglig virke.