Roskilde og Bornholm viser vejen. Flere unge synes, at det er fedt at være faglært
Debatindlæg af Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden
Se indlægget hos Bornholms Tidende her.
Vores land har brug for titusindvis af faglærte til at sikre vores kyster mod stormfloder, bygge bæredygtige boliger, monterer fjernvarme og opfører solcelleanlæg. Alligevel har kun hver femte unge søgt ind på de vigtige erhvervsuddannelser efter grundskolen. Det er et kæmpe problem, og som samfund har vi en stor, svær og fælles opgave i at få flere unge til at opdage, at det er fedt at være faglært.
Men nu er der endelig gode nyheder. Roskilde og Bornholm demonstrerer, hvordan man kan knække koden og få flere unge til at tænke: Jeg skal da være faglært.
På lørdag bliver 47 unge erhvervsskoleelever hædret med guldmedaljer for at være Danmarksmestre indenfor deres fag. Mesterskaberne 2024 for unge faglærte på erhvervsuddannelserne, DM i Skills løber af stablen i denne uge i Roskilde. Her dyster 280 unge om at blive guldvindere i fag som murer, tjener, kok, industritekniker og meget andet.
Skills er et fantastisk mødested for unge på tværs af erhvervsuddannelserne. Jeg har været tilskuer i mange år, og hver gang bliver jeg opløftet over at se knaldhamrende dygtige unge i fuld koncentration for at præstere deres ypperste. De bruger hænder, hoved, talent og faglighed til at fremstille noget, som vi i den grad har brug for. Sikken en innovation og kreativitet. De unge er klar til at erobre arbejdsmarkedet og lægge arm med klima-krise, madspild og en kø af andre udfordringer.
Skills gør det ikke alene. Men kigger vi mod Bornholm er det i den grad lykkedes at skabe respekt omkring håndværksfagene. Tre ud af ti unge bornholmere, der går ud af 9. eller 10. klasse i juni, begynder efter sommerferien på en erhvervsuddannelse. Dermed har øen allerede nået den nationale politiske målsætning om, at 30 procent af en ungdomsårgang i 2025 skal vælge en erhvervsuddannelse.
Den store søgning til erhvervsuddannelserne på Bornholm er ikke kommet af sig selv. I 2020 var det kun 22 procent af unge i Rønne, Nexø og andre byer på klippeøen, der valgte en erhvervsuddannelse. De lokale virksomheder så ind i en usikker fremtid uden tilstrækkelig faglært arbejdskraft. Derfor gik Business Center Bornholm, kommunen og erhvervsskoler sammen om et helt nyt projekt. Med mottoet ’Faglært er fedt’ ville man trodse tyngdekraften på Bornholm.
Både små og store virksomheder har spillet en nøglerolle og åbnet dørene for folkeskoler og for de unge, der vil i erhvervspraktik. Især en enkel oversigt med det lokale udbud af lærepladser har været en kæmpe succes. Al kommunikation har været enkelt, overskueligt, konkret og lokalt. Det kan andre lade sig inspirere af.
I Nordea-fonden og Tietgenfonden støtter vi både Skills og Bornholmer-projektet, fordi det er vigtigt for os at bidrage til nye generationer af faglærte. Og at sende et stærkt signal til unge om, at erhvervsuddannelser ikke bare er fede men også er fremtiden.
Af Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden
Om Faglært er Fedt
Faglært er fedt har i løbet af perioden fra 2020 til 2023 udviklet og dokumenteret nye metoder til at fremme valget af og fastholdelsen i erhvervsuddannelser. Projektet har haft fokus på at sikre fremtidens faglærte arbejdskraft på Bornholm og inspirere resten af Danmark.
Initiativet har modtaget stærk opbakning fra lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Flere af de udviklede metoder og løsninger er efterfølgende blevet integreret i Bornholms Regionskommunes regi for at opretholde forbindelsen mellem de unge og erhvervslivet. Dette bidrager direkte til udviklingen af øens faglærte arbejdskraft.
Projektet, ledet af Business Center Bornholm med støtte fra Bornholms Regionskommune, Tietgenfonden og Sparekassen Bornholms Fond, har samarbejdet med Resonans Nordic, Tænketanken DEA og Center for Regional- og Turismeforskning.
Har du spørgsmål til projektet, er du velkommen til at kontakte Business Center Bornholm.