Nu bliver det næsten ikke større!
Når Vestas Offshore vindmøller udskibes fra Bornholm til Arcadis Ost havvindmøllepark, skal installationen af disse foregå på en helt ny måde og af verdens andenstørste installationsskib; Thialf.
Fra Galløkken i Rønne er der nu fuldt udsyn til de komponenter, som Vestas er ved at samle og klargøre inden installation til Parkwinds Arcadis Ost havvindmøllepark, der ligger i tysk farvand. ”Selve installationen af møllerne kommer til at foregå på en helt ny og spændende måde”, fortæller Jakob Hauberg Nielsen projektansvarlig fra Vestas.
Installationsskibet der skal benyttes, hedder Thialf og er en del af Heeremas offshore flåde. Thialf, verdens andenstørste installationsskib, kan nok bedst beskrives som en kæmpekran der flyder. Så stor at den ikke kan gå i havn på Bornholm, og kun lige akkurat kan gå under Storebæltsbroen efter en ombygning af kranen.
Thialf er trods størrelsesudfordringen godt egnet til installationsopgaven, idet bundforholdene kan være en udfordring for de installationsskibe, der under udførelsen af selve installationen løftes op over vandoverfladen på jack-up-ben, hvor Thialf i stedet er flydende under hele operationen. Og det er netop installationsoperationen, der kommer til at foregå på en ny måde.
Installationsskibet bliver liggende ude på sitet, til forskel fra da møllerne på Kriegers Flak blev installeret, hvor selve installationsskibet kom til Rønne Havn for at hente møllerne. Nu vil det i stedet være en pram der kommer i havn og hente mølledele til tre møller, der derefter sejles ud til installationsskibet. Mølledelene løftes over på Thialf, og herfra løftes hele tårnet over på monopælen. Nacellen løftes over på en ”tårn-attrap” på skibet, hvor de tre vinger monteres, inden nacellen med vinger samlet løftes over og monteres på det rette tårn – alt imens Thialf er flydende.
”Denne installationsmetode er ikke tidligere anvendt”, fortælle Jacob Nielsen og fortsætter ”så det bliver meget interessant at følge. Installation af havvindmølleparker organiseres forskelligt fra park til park, herunder valg af skibe der skal indgå i installationsarbejdet. Det vil være parkejeren eller den valgte mølleproducent der har ansvaret for valg af skibe, og ikke noget havnene har indflydelse på.”
Lone Reppien Thomsen fra Offshore Center Bornholm (OCB), der også er projektdeltager i projektet ”Klar til Energiø Bornholm”, har netop deltaget ved årets helt store offshore vindmesse i Hamburg, med mere end 1.400 udstillere og 30.000 deltagere, og her var netop størrelser på møllerne et af de helt store samtaleemner. Møllestørrelserne omtales i MW. Møllerne til Kriegers Flak var på 8,5 MW, møllerne til Arcadis Ost er 9,5MW og der tales om at bygge skibe til at håndtere møller på 20MW.
”Idet møllerne bliver større og større, er der behov for at skibe, havne og det materiel som bruges til at håndtere mølledelene, også bliver større” fortæller Jeppe la Cour, Chief Business Officer – Offshore, Rønne Havn A/S, ”havnen i Rønne er netop bygget til at bære disse størrelser”, fortsætter han.
Lone fortæller, at man også i OCB er opmærksom på udviklingen: ”I OCB følger vi selvfølgelig med i dette, fordi den service der leveres på havnen, skal kunne følge med, og det kan også have betydning for den måde, en lejer af havnen ønsker deres arbejdsområde indrettet på, som netop er noget af det arbejde, der ofte indbefatter bornholmske virksomheder”.
Thialf er nu kommet under Storebæltsbroen uden skrammer og er på vej til sitet.
Offshore Center Bornholm
Offshore Center Bornholm har i dag 23 medlemmer, både virksomheder der kan løse primære opgaver i relation til offshore andre, der har et bredere sigte.
Mere info: www.ocbornholm.com
Og støttes af
Artiklen er skrevet i forbindelse med projektet Klar til Energiø Bornholm
Mere info om projektet Klar til Energiø Bornholm: Klar til Energi Ø Bornholm