Genanvendelse i keramikkens verden
Eksempler på overskudsmaterialer fra den keramiske produktion, som testes for genanvendelsesmuligheder. Foto: Kasper Agergaard
Overskydende lerslam fra keramiske værksteder, en knusemaskine samt kasseret gammelt glas og porcelæn er blandt de elementer, der hjælper Christina Schou Christensen fra CSC Keramik/Dansk Kaolin med at skabe grøn fornyelse inden for sit håndværk.
Det var en af de dage i 2021, hvor sommervarmen bagte ulideligt meget. Keramiker Christina Schou Christensen havde efterladt værkstedets slamkar udenfor på grund af en uvelkommen lugt. I karret var, som vanligt, sammenblandede overskudsmaterialer fra produktionen, der skulle køres på lossepladsen, men på grund af travlhed blev det glemt og efterladt ude i solen. – Dagen efter opdagede jeg, at indholdet havde fået en fantastisk konsistens, der mindede om det lækreste flødeskum, siger Christina, der ikke kunne dy sig for at prøve at smide det i ovnen. – Til min store overraskelse kom det ud med en virkelig smuk khakifarve, og lugten af alt det organiske var forsvundet i brændingen. Christina var begejstret og tøvede ikke med at lave aftaler med andre keramikere på øen om løbende at overtage deres lerslam – Jeg har for eksempel fået noget i en meget lys farve fra en kollega, som jeg har skabt nogle virkelig smukke tallerkener af til fonden Baltic Energy Island, der ønskede et stel baseret på genanvendelsesprincipper, siger hun og understreger, at lerslammet stadig er i en eksperimenterende testfase, hvor det sendes i recirkulation, hvis det ikke opfører sig som ønsket.
Keramik er et kunsthåndværk, der kræver mange – og særlige – ressourcer – men vi kan ikke blive ved med at grave i jorden efter det, vi behøver. Lithium, en traditionel ingrediens i keramisk glasur, er eksempelvis blevet så sjælden og dyr, at der ikke er fremtid i at bruge det, men hos granitbruddet i Rønne findes der en alternativ kilde; granitstøv. Det er så fint, at stenbruddet ikke kan bruge det til noget, og det forvandler sig til en smuk glasur, når det blandes med vand – en gammel bornholmsk tradition.
Alternative ressourcer
Gennem studier af keramisk historie har Christina også fundet ud af, at det i 1920’ernes Paris var almindeligt at inkludere op til 20 % knust porcelæn i glasurer. – Det var jeg meget begejstret over at opdage, og en dag tænkte jeg, at det var på tide at gøre noget ved det i stedet for bare at tale om det, forklarer hun. I 2022 købte hun derfor – med støtte fra bl.a. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og LAG Bornholm – en avanceret knusemaskine til over 300.000 kroner, som gav mulighed for at udvinde pulver til lermasser fra genanvendelige materialer som glas og porcelæn. – Det var en meget dyr maskine, men den kan alt det, jeg drømte om, siger hun. Og der var da heller ikke blot tale om en opgradering af hendes eget værksted; det var et vigtigt skridt mod innovation i keramikbranchen. Det Kongelige Akademi i Glas & Design i Nexø, hvor hun underviser, blev endda inspireret af hendes initiativ og investerede i en tilsvarende maskine. – For skolen handler det ikke kun om at efterleve FN’s verdensmål om bæredygtig udvikling, men også om at give de studerende en dybere forståelse for materialernes potentiale. Det giver virkelig god mening. Desuden elsker jeg at se, hvordan andre inspireres og kan blive en del af en ny bølge, forklarer hun og tilføjer: – Keramik er et kunsthåndværk, der kræver mange – og særlige – ressourcer – men vi kan ikke blive ved med at grave i jorden efter det, vi behøver. – Lithium, en traditionel ingrediens i keramisk glasur, er eksempelvis blevet så sjælden og dyr, at der ikke er fremtid i at bruge det, men hos granitbruddet i Rønne findes der en alternativ kilde; granitstøv. Det er så fint, at stenbruddet ikke kan bruge det til noget, og det forvandler sig til en smuk glasur, når det blandes med vand – en gammel bornholmsk tradition.
Christina Schou Christensen, indehaver af CSC Keramik/Dansk Kaolin.
Foto: Bo Johannsen
Stor interesse for samarbejde
Efter en indledende periode med tekniske udfordringer har Christinas maskine været i fuld gang i næsten et år. I øjeblikket står hun over for den spændende afslutning af et projekt for et københavnsk urtepottefirma. Virksomheden fandt frem til Christina gennem Sarah Oakman med et ønske om at genanvende de potter, der desværre går i stykker på deres lager. – Jeg troede, det ville være nemt, og at jeg kunne genanvende op til 80 %, men det har været en udfordrende proces. Terracotta er ikke det mest tilgivende materiale i denne sammenhæng, forklarer Christina, – men nu har jeg endelig udviklet en opskrift, der fungerer perfekt, og firmaet overvejer endda at lægge en produktion af deres eget design på mit værksted. Måske en vase, hvor op til 60 % består af genanvendte potteskår.
Store navne som Novo Nordisk og Københavns Kommune har også vist interesse. – Desværre var jeg ikke helt forberedt på det tidspunkt, da det drejede sig om tonsvis af glas, og jeg stadig manglede en vis erfaring i håndteringen, men jeg er klar, hvis nogen skulle spørge igen, og har i mellemtiden udviklet en støbemasse, som giver mulighed for at skabe præcise keramiske resultater, selv når man genanvender materialer i stor skala.
Er du nået til et punkt, hvor du kan tjene penge på din indsats?
– Ja, og jeg kan mærke, at der er en stor nygserrighed og åbenhed i forhold til den. I en enkeltmandsvirksomhed kan det dog være svært at finde tiden til det hele. Business Center Bornholm er en god støtte ved at tilbyde sparring, når jeg har brug for det. Ved siden af alt dette har jeg også min skulpturelle keramik, og jeg skal finde ud af, om de to forskellige verdener skal forenes på en eller anden måde – eller om de skal være helt adskilte. Der er mange overvejelser, men jeg synes, det er enormt spændende og vigtigt, og jeg er sådan set heller ikke i tvivl om, at den kunstneriske æstetik vil ændre sig på grund af den grønne omstilling.
AF TINA TOFT MØLLER
Vidste du, at...
… genanvendelse ikke er det samme som genbrug? Genbrug er, når et produkt bruges igen til det samme formål. Genanvendelse er, når produktet bruges som en del af produktion til et nyt/andet produkt.