Generationsskifte uden for familien

Christa Lodahl

Et generationsskifte kan sagtens strække sig ud over familiære bånd. Men hvordan navigerer man bedst gennem den komplekse proces? Magnus Dyrmose Andersen, ejer af Nexø Herremagasin og Nexø Damemagasin, og Ebbe Møller-Mølsted, senior forretningsudvikler ved Erhvervshus Hovedstaden, deler deres indsigter.

 

Da Magnus Dyrmose Andersen besluttede at flytte tilbage til Bornholm i 2019 samme med sin hustru, var der ingen tvivl om, at Nexø skulle være deres hjem. I den hyggelige gamle fiskeriby – ægtefællens hjemby – kunne begge fornemme, hvordan tilflyttere og iværksættere skabte en ny dynamik, der åbnede op for et spændende potentiale.

Magnus, der på daværende tidspunkt var 32, havde udforsket mulighederne for at starte sin helt egen herretøjbutik, men indså hurtigt, at det ville være for udfordrende at prøve at opbygge en forretning helt fra bunden. Derfor blev det afgørende at finde et sted, der allerede var veletableret.

”Der skulle være en historie – en sjæl, så det var meget mere end en butik,” forklarer han. ”Jeg havde selv udset mig et sted, jeg syntes godt om, men det var ikke til salg – ejerne gjorde mig dog opmærksom på, at Søren Gram, der havde Nexø Herremagasin, ønskede at sælge.”

Efter flere anbefalinger fra lokale – og samtaler med den daværende ejer – gik der ikke længe, før de blev enige om, at de skulle få en aftale på plads. Magnus beskriver det som et lykketræf for sit eget vedkommende, men havde samtidig også indtryk af, at det betød noget for Søren, at forretningen blev ført videre. Dog var der ét springende punkt:

”Søren havde haft forretningen i 50 år og i 30 af dem havde han haft den samme medhjælper, Heino. Ønsket var, at Heino kunne få lov til at blive,” fortæller Magnus Dyrmose Andersen. ”Det gav heldigvis god mening, for han er et omvandrende kundekatalog, og det havde en stor værdi for mig at kunne fastholde den eksisterende kundebase.”

Du kan ikke gøre det alene. Jeg havde en revisor til at hjælpe med at styre slagets gang – og selvfølgelig en advokat til at se det hele igennem. Man bør også undgå at tage for store skridt til at starte med, selvom der skal være plads til forandring og mulighed for at træde ud af den tidligere ejers skygge. Jeg tror, det er vigtigt, at forbrugerne også ser, at der sker en forandring – dog uden at ændre så meget, at man mister sit tag i markedet. Sagt på en anden måde: et generationsskifte er både nemt og svært på én gang.

Magnus Dyrmose Andersen

Ejer, Nexø Herremagasin og Nexø Damemagasin

Den gode aftale

Et afgørende aspekt for Magnus var naturligvis prisen – at holde sig inden for revisorens godkendte budget. Da butikken ikke havde gennemgået nogen form for renovering, var der dog ingen betydelige omkostninger ved inventaret.

”Samtidig indgik vi en aftale om, at jeg overtog de resterende standardvarer gratis, hvilket tilføjede en goodwill og gav mig en solid start. Desuden havde min kone og jeg heldigvis midler fra et hussalg – ellers havde det været svært.”

Ikke alle tilfælde er dog ens, som Magnus har erfaret sidenhen. Da han overtog en dametøjsbutik i Nexø sommeren 2022, Nexø Damemagasin, krævede det hjælp fra banken, og kun få ting i butikken kunne genbruges.

”Målet var at gentage succesen fra herrebutikken. Desværre manglede den samme solide kerne og omsætning at bygge videre på, så selvom vi havde håbet på en blød opstart, begyndte vi helt fra bunden og med 100 km i timen.”

Alligevel opfordrer Magnus andre unge til at overveje et generationsskifte, hvis de ønsker at være selvstændige. At overtage en virksomhed er lettere på mange måder, hvis blot man tænker sig om, understreger han.

”Den største udfordring er nok at opnå enighed – begge parter skal være tilfredse, men det er afgørende, at man som køber ikke føler sig presset fra begyndelsen. Især inden for min branche. Lav en aftale så du får en positiv start i stedet for at blive tvunget til at overtage et lager, der binder en masse kapital. Det, du overtager, skal være noget, du kan afhænde,” råder han og tilføjer, at der er flere ting, man derudover skal være forberedt på.

”Du kan ikke gøre det alene. Jeg havde en revisor til at hjælpe med at styre slagets gang – og selvfølgelig en advokat til at se det hele igennem. Man bør også undgå at tage for store skridt til at starte med, selvom der skal være plads til forandring og mulighed for at træde ud af den tidligere ejers skygge. Jeg tror, det er vigtigt, at forbrugerne også ser, at der sker en forandring – dog uden at ændre så meget, at man mister sit tag i markedet. Sagt på en anden måde: et generationsskifte er både nemt og svært på én gang.”

Forberedelse til et muligt salg

Ebbe Mølsted-Møller, senior forretningsudvikler ved Erhvervshus Hovedstaden, er enig. Han opfordrer altid virksomhedsejere til at overveje deres virksomheds fremtid – uden dem selv – i god tid. Det åbner op for muligheden for at nå ud til en bredere gruppe af kandidater, da udvalget kan være begrænset, når vi taler Bornholm.

”En effektiv start er derudover at undersøge virksomheden og identificere områder, der kan forbedres, så man er sikker på at få den mest optimale pris,” rådgiver Mølsted-Møller. Han fortsætter: “Har jeg en velfungerende it-platform, en kompetent bogholder, en velfungerende webshop, juridiske dokumenter, ansættelseskontrakter og forsikringsforhold på plads?” spørger Ebbe Mølsted-Møller. ”Mange afskriver en hel masse, fordi de tror, det er smart rent regnskabsmæssigt. Det er det ikke. Når man sælger, skal der betales skat, og pludselig er der ingen opsparing.”

Derfor er han rørende enig, når Magnus Dyrmose Andersen anbefaler hjælp til ikke bare juridiske, men også økonomiske aspekter.
”Hvis du eksempelvis vil overdrage din virksomhed til dine børn, ønsker du ikke, at den er overvurderet, men hvis det er en ekstern køber, vil du gerne have en maksimal værdisætning, og det kræver forberedelse.”

Han tilføjer: ”Derfor er der ikke én plan, der passer til alle; blot en række faktorer, der skal finjusteres, og her kan det være afgørende at få hjælp til at udarbejde en professionel plan,” forklarer han og tilføjer, at ønskescenariet er at gå i gang mindst fem år før – dermed er man også mere sikret på andre måder.

Livet er uforudsigeligt, og sådan er det også i virksomhedslivet. Uden en plan kan man risikere at miste alt det, man har opbygget gennem mange års arbejde.

Ebbe Mølsted-Møller

Senior forretningsudvikler, Erhvervshus Hovedstaden

”Pludselig kan der åbne sig en dør, med nye muligheder – eller en dør kan lukkes,” siger Mølsted-Møller og deler en historie om en virksomhedsejer, der måtte dreje nøglen om til sin virksomhed, da konen blev ramt af en alvorlig kræftsygdom. Hun fik at vide, at at hun kun havde få måneder tilbage at leve i, så selvfølgelig ville han tilbringe hvert eneste sekund sammen med hende.

”Livet er uforudsigeligt, og sådan er det også i virksomhedslivet. Uden en plan kan man risikere at miste alt det, man har opbygget gennem mange års arbejde.”

AF TINA TOFT MØLLER

 

Om arrangementet ’Sætter du pris på din virksomhed?’

Business Center Bornholm og Erhvervshus Hovedstaden afholder det gratis arrangement ’Sætter du pris på din virksomhed’ den 23. januar 2024 på Hotel GSH i Rønne.

Formålet er at give virksomhedsejere indsigt i, hvordan de kan forberede deres virksomheder til fremtiden og overveje generationsskifte. Er man ung og interesseret i at overtage en virksomhed, kan det også være interessant at deltage for at høre mere om fordelene ved et generationsskifte.

Programmet inkluderer en kort velkomst, økonomiske og juridiske indsigter fra Jette P. Jørgensen, leder af Center for Ejerledede Virksomheder på CBS, samt konkrete erfaringer fra lokale virksomhedsejere på Bornholm – herunder Magnus Dyrmose fra Nexø Herre- og Damemagasin.

Der vil også informeres om muligheder for økonomisk støtte og gratis og uforpligtende rådgivning.

Tilmelding og yderligere information om arrangementet findes her: Arrangementer – Business Center Bornholm

Har du behov for yderligere rådgivning til et ejerskifte?

Der er i øjeblikket forskellige muligheder gennem EU-programmet SMV:PRO – dem kan du læse om her. SMV:PRO er en del af virksomhedsprogrammet, virksomhedsprogrammet.dk/smv:pro

Eventet er arrangeret med økonomisk støtte fra EU’s Regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.