GodTid fik styr på butikken
hos Business Center Bornholm
Gamle bøger gør ny nytte, når brødrene Jonatan og Elias Haslund-Gjerrild i
virksomheden GodTid opererer urværk ind mellem siderne og dermed ’upcycler’ de
kassér-bare bøger til ny og trendybrugskunst. Ideer var der nok af hos de to nye
virksomhedsejere, men styr på alt det praktiske fik de via Business Center Bornholm.
Af Louise Skøtt Gadeberg
At ’upcycle’ betyder slet og ret, at en ting, som har mistet sin funktion, tilsættes noget nyt og dermed får en ny funktion i en ny sammenhæng. Og det er præcis det, de to brødre Jonatan (25) og Elias (19), gør i virksomheden GodTid. De bygger urværk ind i gamle, brugte bøger og skaber derved ny, trendy brugskunst, som dekorativt oplyser dig om klokken.
Jonatan Haslund-Gjerrild læser design og innovation i København og har travlt med studierne, denne dag, hvor vi møder lillebror Elias Haslund-Gjerrild, der er 19 år og går i 3.g på STX på Bornholms Gymnasium.
Han er igennem sit samarbejde med Business Center Bornholm inviteret til at fortælle om netop dét og virksomheden GodTid til det velbesøgte event på Bornholms Gymnasium, arrangeret af Fonden for Entreprenørskab og Business Center Bornholm.
En sjov ide blev til en solid forretningside
”Vi fik ideen til boguret i julen 2015, da vi ville lave en personlig gave til vores bedsteforældre. Vi tog i en genbrugsbutik og faldt over de gamle bøgers æstetiske værdi, og så fandt vi på ideen med at putte et urværk indeni”, fortæller Elias Haslund-Gjerrild.
Brødrene gentog julegavesuccesen og lavede et ur mere, som stod fremme og tiltrak megen positiv opmærksomhed.
”Vi begyndte at arbejde videre med ideen og så på, hvordan vi ville kunne producere urene på en rentabel måde og samtidig prioritere kvaliteten højt. I december 2016 besluttede vi os derfor for at oprette virksomheden GodTid,” fortæller Elias Haslund-Gjerrild.
BCB hjalp os med at få styr på alt det udenom urene
Brødrene oprettede et CVR-nummer uden at bekymre sig om, hvad det indebærer af praktiske overvejelser forinden. Alligevel henvendte de sig til Business Center Bornholm forholdsvis hurtigt.
”Vores far fortalte os, at der var hjælp at hente i BCB, og vi fik hurtigt et møde med Anders Wiberg. Vi havde mange ideer og specifikke spørgsmål i tankerne inden mødet, men han fik os helt tilbage til essensen. Strategi, udviklings-, vækst- og forretningsplan. Med andre ord aspekter af virksomhedsdrift, vi slet ikke havde prioriteret og haft for øje,”
fortæller Elias Haslund-Gjerrild og fortsætter:
”Så gav han os en række gode værktøjer med hjem til at reflektere over disse aspekter i vores virksomhed og til at få styr på fundamentet i virksomheden. Blandt andet præsenterede han modeller for os, som gjorde det tydeligt for os, hvad vi var stærke i – og hvad vi skulle arbejde med. Siden har vi mailet frem og tilbage ham, og vi har fået en aftale om et møde mere. Generelt er vi virkelig positivt overraskede over, hvordan Anders (Wiberg, red.) engagerede sig i vores virksomhed og hjalp os med det, vi selv havde mindst styr på.”
De unge ved ikke, hvad de mangler at have styr på
Anders Wiberg, konsulenten i BCB for bl.a. Jonathan og Elias Haslund-Gjerrild, oplever, at de unge er meget iderige og ihærdige og virkelig gerne vil arbejde for deres ide – de ved bare ikke helt, hvad de mangler.
”Elias og Jonathan er et godt eksempel på to unge, der har en god ide, som de har testet på deres nærmiljø – men som lige mangler lidt grundlæggende planlægningsarbejde for virkelig at tage form som holdbar virksomhed. De har brug for hjælp til at få en forståelse for, hvordan man er en virksomhed ,”
forklarer Anders Wiberg og fortsætter: ”GodTid kom med flere gennemarbejdede produkter, en visuel identitet, produktbilleder, en flot hjemmeside og det hele sad lige i skabet. Og især var jeg imponeret over deres nærmest filantropiske vision om at være med til at forandre verden ud fra upcycling-tanken. De havde styr på så meget – de manglede bare lidt praktisk hjælp til en forretningsplan, en strategi osv. Og det er altid en stor fornøjelse at arbejde med så arbejdsomme og innovative iværksættere.”
Væksthjulet sikrer kontinuitet i vejledningen
Konkret arbejder BCB med det, de kalder et ’væksthjul’, der bygger på fire perspektiver på virksomheden: Drift, organisation, koncept og kunderelationer. De unge bliver spurgt: Hvem er jeres kunder, hvad er jeres budget, hvordan vil I markedsføre jer m.m., forklarer Anders Wiberg.
”De har ofte helt styr på slutproduktet, men mangler mellemregningerne, og de er vigtige. Du kan sælge nok så mange produkter, men har du ikke styr på din økonomi, strategi og andet, så knækker du let halsen . Og dér er BCB’s arbejde især vigtigt – dér hvor vi klæder de unge på til at kunne stå distancen på egne ben.”
Iværksætteri ruster de unge til fremtidens arbejdsmarked
Tau Rebecca Mikkelsen er regionsleder i Fonden for Entreprenørskab Bornholm, FFE Bornholm, og hun var vært ved arrangementet på Bornholms Gymnasium, som fonden havde arrangeret i samarbejde med BCB, Business Center Bornholm:
”Når de unge udviser evner og vilje til at kaste sig ud i iværksætteri, er det vigtigt, at vi er flere, der samarbejder om at gribe de unge og hjælpe dem til at forfine og styrke deres ideer. At blive dygtig til at sætte noget i værk er noget, de unge kan bruge både i deres uddannelse, på fremtidige arbejdspladser og som selvstændige iværksættere, og derfor henter vi løbende BCB-konsulenter ind i undervisningen til at give eleverne sparring på iværksætterprojekter. Så kender de unge konsulenterne hos BCB og er efterfølgende trygge ved bare at ringe, hvis de har brug for vejledning og for at teste deres ideer af. BCB gør det virkelig godt med de unge, og derfor henvender flere og flere af de unge sig til dem. Simpelthen fordi de bliver taget godt imod og professionelt hånd om. BCB åbner de unges øjne for, at voksne tager dem og deres ide alvorligt. Og dét betyder virkelig noget for de unge.”
Om God Tid
GodTid startede med en passion for at se uddaterede ting få en ny betydning og et nyt liv.
Bag GodTid står to brødre der, så længe de kan huske, har været fascinerede af den kvalitet og det håndværk som tidligere tiders produkter ofte udstråler