Grønne principper
Textillita i Rønne producerer og forhandler slow fashion med omtanke for miljøet og kroppen, hvilket har tiltrukket en loyal skare af kunder – både fastboende og turister. Her fortæller indehaver, Jurate Holm, om virksomhedens miljøpolitik, der også omfatter cirkulære tiltag.
Der er så meget, der ikke er som i de gode gamle dage, og det gælder også tøj. I dag er det normen at sælge fast fashion; trendbaserede og masseproducerede items, der ikke holder længe i modebilledet og har en letforgængelig kvalitet. Det går med andre ord stærkt i store dele af modebranchen, der er en af de mest ressourcekrævende og forurenende industrier i verden. I 2020 vendte Forbrugerrådet Tænk et kritisk blik mod tøjindustrien, da den satte fokus på, hvordan danske tøjproducenter årligt destruerer intet mindre end 677 tons nyt og usolgt tøj. En dyster statistik; især når man tager i betragtning, at antallet af tøjkollektioner er eksploderet med til op til 24 om året, hvor det ellers tidligere drejede sig om op til fire.
For Jurate Holm, indehaver af Textillita, der producerer og sælger tøj slow fashion, så er den dominerende tøjkultur løbet løbsk. – Man skal være en ekstremt velhavende gigant for at kunne fungere på den måde… Vi kan simpelthen ikke følge med de mange trends, og vi ønsker det heller ikke, understreger hun og forklarer, at kerneforretningen i Textillita er baseret på salg af tidløse basisvarer i klassiske snit, som vil holde både i dag, i morgen og til næste år.
– Hos os er materialet også meget i fokus; her er ingen nylon eller polyester, men kvalitet og naturmaterialer, uden skadelig kemi og lavet i EU – alt er certificeret ’ Masters of Linen ’ eller ’OEKO-TEX’, hvilket desuden sikrer, at det er dyrket og forarbejdet under strenge regler for at skåne miljøet.
Du kan ikke lave en forretning på følelser; der skal være en sammenhæng mellem kvaliteten og prisen.
Cirkulært kredsløb
Men er der virksomhed i det, tænker du måske? Textillitas priser er typisk højere end eksempelvis fast fashion, men som Jurate siger: – Du kan ikke lave en forretning på følelser; der skal være en sammenhæng mellem kvaliteten og prisen. Derfor er det også sjældent, at vi har udsalg, og da slet ikke på alle varer. Desuden har vi tøj og accessories til både sommer og vinter i butikken. Det betyder, at vi ikke hele tiden skal rydde hylderne for at give plads til det sidste nye; vi har rent faktisk en chance for at sælge det meste i løbet af et år – det er også meget belejligt for folk at kunne købe, hvad de vil, når de vil.
Med en miljøbevidste indkøbspolitik skal Jurate heller ikke bruge tid og energi på at købe ind hele tiden. Som hun forklarer: – Vi er uafhængige af trends, men vi elsker god stil. Derfor hedder vores hjemmeside ’People-fashion.dk’, fordi det er folket selv, ikke modebranchen, der skal bestemme, hvad man vil gå med. Vi har altid seks farvemuligheder, som appellerer til forskellige typer, og som kan mikses på kryds og tværs. Men hvis du kommer herind og har et meget specifikt ønske – eksempelvis gule leggins med hvide striber, kan vi sagtens bestille et par hjem til dig fra gode forhandlere i Europa; du skal bare vente nogle dage på dem, siger hun. – Det handler om at give kunden valgmuligheder uden at risikere at sidde tilbage med usolgte varer.
En vigtig tilgang i butikken er også, at usolgte varer aldrig bliver til affald. De samles sammen og indgår i et nyt kredsløb ved at blive indfarvet. – Nogle gange er der nogle overskydende modeller, som ikke kan sælges. Dem gemmer vi og indfarver med nye naturfarver året efter – mangler vi et par størrelser, syr vi dem, og til sidst kan vi præsentere en komplet kollektion. Hun tilføjer: – Tøjet bliver selvfølgelig vasket flere gange efter indfarvning. Alle vores materialer er forsvarligt produceret i Europa på fabrikker i bl.a. Danmark, Tyskland, Polen og Litauen, som jeg selv kan besøge og overvåge – det giver os en ekstra sikkerhed, så vi kan stå 100 % inde for de produkter, vi sælger.
Klar miljøpolitik
Textillita er kendt som en ’Grøn butik’, hvilket indebærer, at dens drift og produkter er designet med henblik på at være så miljø- og kropsvenlige som muligt. Jurate forklarer: – Vi lægger eksempelvis vægt på, at vores kunder vedligeholder deres tøj, så det kan holde så længe som muligt. Derfor sælger vi et særligt plejemiddel, der er uparfumeret og let organisk nedbrydeligt, i enliters pantflasker af genbrugsmateriale.
Det cirkulære koncept er med til at sikre, at kunderne regelmæssigt vender tilbage til butikken, og det har endda tiltrukket turister, der kommer igen, år efter år, med deres egne pantflasker.
– I alt har vi små 900 genbrugsflasker i omløb, og nogle af vores kunder har gjort det her i snart syv år, så vi synes, det er en stor succes. På den måde hjælper vi alle med at mininere mængden af affald, siger Jurate Holm. Hun tilføjer eftertænksomt: – Jeg tror, det er en livsstil for vores kunder; det her er noget, de gør med glæde, fordi de er meget miljøbevidste.
Som en ’Grøn butik’ genbruger Textilita flittigt emballage, både når butikken selv modtager varer og når andre virksomheder i nærområdet har overskud af emballage.
Jurate uddyber: – Vi støtter en stop-plastikpolitik, men samtidig genbruger vi al den plastik, vi eventuelt skulle modtage udefra – eksempelvis fra leverandører. Vi opfordrer også vores kunder til at genbruge den plastikpose eller cellofanpose, vi bruger, når vi sender noget til dem via vores webshop, mindst 2-3 gange yderligere, før den kasseres.
Det betyder også, at butikken næsten ingen emballage køber. – Så har vi heller ikke så meget affald, som vi skal bortskaffe. Vi prøver virkelig at genbruge så meget, som overhovedet muligt, slutter hun.
AF TINA TOFT MØLLER
Vidste du, at...
… over halvdelen af alt fast fashion kommer på forbrændingsanlægget eller lossepladsen inden for et år efter, det er fremstillet?
Kilde: Dansk Naturfredningsforening
Om Textillita
Textillita er en tekstilbutik og tøjproducent beliggende i Rønne. Ejeren, Jurate Holm, og virksomheden har en klar miljøpolitik og er anerkendt som en ’Grøn butik’. Dens produkter er fremstillet af naturlige materialer som uld, silke, hør og bambus, og de vælger sko, bælter og tasker, der er vegetabilsk behandlet uden brug af krom. Textillita genbruger flittigt emballage og tilbyder også tekstilplejemidler i pantflasker. Deres kundegruppe er primært miljøbevidste forbrugere, og virksomheden praktiserer en slow fashion-tilgang med fokus på kvalitet og holdbarhed.
Se mere på people-fashion.dk