Hvis du vil være med, skal du forberede dig
Engang var det fiskeriet, der var kerneforretningen, i dag er det vindmølleindustrien. Her fortæller Martin Christian Randrup, ejer af Bornholms Elektromotor ApS, hvordan virksomheden gør sig klar til fremtiden – og til Energiøen.
– Det er vigtigt at turde at tage et skridt i en ny retning, hvis man skal følge med udviklingen, og vi har taget mange, ler Martin Christian Randrup, ejer af Bornholms Elektromotor ApS, da han har vist ind i et mødelokale i bygningen på Rønne Havn, der både huser et værksted, et lager og en butik. Han peger på væggene, hvor der hænger indrammede fotografier fra de sidste 30 år. De er hængt op i kronologisk rækkefølge og fortæller historien om en lille virksomhed, der har formået at klare sig igennem både fiskerikrisen, finanskrisen og coronakrisen.
– Jeg er udlært skibselektriker og kom hjem fra et arbejde i Søværnet i USA i 1996 for at begynde her, og det, vi arbejdede med dengang, er noget helt andet end det, vi laver i dag. Det har været vores held, at vi har haft næse for at følge med, fastslår Martin Christian Randrup, der købte sig ind i virksomheden i 1998 med en makker, men overtog hele molevitten i 2011.
– Da fiskeindustrien på Bornholm pludselig forsvandt – og det skete jo nærmest over én nat – stod vi jo også og sagde: ”Hvad skal vi nu lave?” Men så skete der en hel masse på havnen, og så flyttede vi herned.
Virksomheden er specialiseret i vedligeholdelse, renovering, reparation og ombygning af roterende maskiner i alle størrelser, men hvor man engang fokuserede på fiskeindustrien, så er det nu vindenergiindustrien, der tjenes penge på.
– Da fiskeindustrien på Bornholm pludselig forsvandt – og det skete jo nærmest over én nat – stod vi jo også og sagde: ”Hvad skal vi nu lave?” Men så skete der en hel masse på havnen, og så flyttede vi herned. Vi gik også med i Offshore Center Bornholm for at se, hvordan det kunne udvikle sig – og der er virkelig kommet meget ud af det netværk, siger direktøren, der bl.a. har MT Højgaard og Rohde Nielsen på kundelisten.
– Vi har også for nyligt leveret lysmaster til 24 havvindmøller til Arcadis Ost 1, der har udskibning fra Rønne Havn. Det var faktisk et lille projekt, men det er stadig en erfaring, der ruster os til fremtiden. Hvis du vil være med, skal du forberede dig på alle mulige måder. Og så kommer Energiøen jo også på et tidspunkt, og der er vi da ret nysgerrige på, hvordan vi kan hjælpe – og med hvad.
ISO-certificering
Martin Christian Randrup har desuden takket ja til at have Bornholm Elektromotor med i et forløb, der hjælper virksomheden med at opnå en ISO-certificering. Det sker gennem projektet Klar til Energiø Bornholm, hvilket han blev anbefalet af Business Center Bornholm. Som han begrunder det:
– Vi lever i en tid med så meget fokus på miljøet og grøn energi, så du er bare nødt til at have papir på, at du følger med udviklingen.
Hvordan foregår det – og hvor lang tid tager det?
– Vi er blevet sat i forbindelse med en konsulent, som kommer ud og hjælper os med at identificere hvilke certifikater, der er relevante i forhold til Energiøen. Der er jo tale om EU-støttet projekt, så vi skal ikke betale for andet end certifikaterne, men man skal selvfølgelig også investere meget tid i det. Jeg kan ikke sige, hvor meget tid, der er tale om endnu, men vi startede i år og skal være færdige i 2023.
Hvad er jeres bekymringer i forhold til Energiøen?
– Det kan godt være svært at vurdere behovet for arbejdskraft. Vi er jo ligesom en brandstation, der skal rykke ud for at slukke ildebrande. I vindmøllebranchen er alt akut, for hvis en vindmøllebåd ligger stille, er det enormt dyrt. Og hvis de pludselig kommer og siger, at de skal bruge 10 elektrikere her og nu, jamen, så magter vi det ikke. Derfor må vi bornholmere stå sammen om det her. Hvis hele Bornholm gør sig klar, så kan vi. Ellers kommer der andre udefra og tager opgaverne.
Og forventningerne?
– Som jeg ser det, så bliver de næste mange år spændende. Det har allerede været spændende i en periode. Det her er jo en helt ny verden. For 15 år siden havde vi kun brug for én firmabil, og nu har vi 10 firmabiler til 10 medarbejdere, så det siger jo lidt om udviklingen!
– Vi håber derfor også, at det for Bornholms vedkommende går den vej, som beslutningstagerne siger, at det vil gøre. Det er jo folk oppe i et højere lag, der må presse på for at realisere det hele bedst muligt. Mange er skeptiske, det er vi også selv til en vis grad. Vi ved jo ikke så meget om opgaverne – ikke endnu i hvert fald. Til gengæld ved vi, at det er godt at være fleksible. Det er den måde, vi tidligere har overlevet på. Det er det også fremadrettet.
Af Tina Toft Møller