Seniormedarbejdere er guld værd:

 

JF Data Service ApS fastholder og tiltrækker med dialog og fleksible vilkår

Steffen Unger, økonomi- og HR-chef hos JF Data Service ApS, deler her sine erfaringer med det grå guld. Få hans gode råd og mød ham som panelist ved Business Center Bornholms gå-hjem-møde om seniormedarbejdere den 8. oktober 2024.

IT-branchen er hårdt presset af mangel på specialister, og det ser kun ud til at blive værre. Ifølge Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) vil der i 2030 mangle op mod 22.000 IT-professionelle, og det gør det ekstra vigtigt at fastholde eller tiltrække seniormedarbejdere.

”Erfaring er noget, man ikke bare kan erstatte,” fortæller Steffen Unger, økonomi- og HR-chef hos JF Data Service ApS, der har været mere bevidst om emnet siden 2015. Dengang opdagede ledelsen hos JF Data Service ApS nemlig, at mange ansatte nærmede sig pensionsalderen, og det blev besluttet at tilbyde fleksible vilkår for dem, der ønskede at fortsætte.

”Vi vedtog ingen formel seniorpolitik, fordi vi har den størrelse, som vi har. For os er en åben dør-politik langt bedre; man kan sige, hvad der rører sig – uden at det skal koste noget, og sådan har det i øvrigt altid været i vores arbejdskultur.”  

At finde en god balance mellem det professionelle og det personlige, erklærer Unger, er ikke svært – tværtimod.  

”Mange af vores kollegaer har været her i en længere årrække, så man følger med i hinandens liv. På den baggrund er det naturligt også at tale om planer for fremtiden, og vi har fokus på, at alle skal kende mulighederne hos os.”

En ramme om dialogen

Hos JF Data Service ApS har man således valgt en ramme om dialogen, der typisk kickstartes med spørgsmålet: ”Har du gjort dig nogle tanker i forhold til din pension?” Spørgsmål, der naturligt åbner en samtale om emnet og de kommende år på arbejdsmarkedet.

”Efterfølgende har vi så sat tingene på skrift, for at sikre, at begge parter er enige om indholdet og om aftaler, der kræver et nyt fokus og opfølgning,” siger Steffen og tilføjer: ”Vi tvinger ikke noget ned over hovedet på folk. I stedet skaber vi en positiv og forsigtig tilgang med en åben dialog. Vi lytter til den enkeltes tanker og behov og holder derefter opfølgende møder for at sikre, at vi tilpasser arbejdsforholdene bedst muligt.”

Indtil videre har reduceret arbejdstid været et populært ønske, og det forstår ledelsen hos JF Dataservice Aps udmærket godt.

”Har man børnebørn, enten på øen eller – som det typisk er tilfældet – på den anden side af Østersøen, så er det jo rart med en 4-dages arbejdsuge, hvor du kan holde fri om mandagen eller fredagen og på den måde få en lang weekend,” forklarer Steffen og indskyder, at ændret opgaveindhold også har været aktuelt.

”Mange ting kan ændre sig med alderen, fysisk såvel som mentalt, så det vigtigste er, at vi sørger for at finde løsninger, så man som ansat stadig føler sig motiveret til at blive hos os så længe, som det er muligt.”

JF Data Service ApS gør også sit for at huske at få inviteret tidligere ansatte til fællesarrangementer.

”Vi vil gerne bevare de gode relationer med tidligere kollegaer, og så vil vi også prøve at opsnappe nogle signaler. Måske kunne de have lyst til at komme tilbage som freelancere, mentorer eller konsulenter på et tidspunkt, hvis de kigger lidt ind i fremtiden – og så skal de selvfølgelig vide, at døren står åben hos os,” forklarer Unger.

Seniorer er guld værd

I en branche, hvor teknologien hele tiden udvikler sig, kan det måske virke overraskende, at man fokuserer en del af sin energi på at fastholde seniormedarbejdere i stedet for at rekruttere yngre kræfter. Men ifølge Steffen Unger giver det rigtig god mening.

”Den yngre generation af medarbejdere er klart mere digital, og det er en stor styrke. Men vi skal stadig kunne servicere de kunder, der arbejder med fysiske produkter, der står overfor en udfasning,” siger han og nævner et konkret eksempel: ”Vi har tidligere haft en aftale, hvor en af vores kollegaer gik fra at supportere hardware til at aflaste ved telefonen og holde styr på reservedelslageret – og samtidig fungere som en mentor med sin specialviden.”

Steffen tilføjer, at JF Data Service ApS den dag i dag har medarbejdere i alderen 17 til 75 år, og det oplever han, at alle sætter stor pris på.

”Den kombination gør noget godt for arbejdsmiljøet, men især også for kvaliteten og betyder, at vi kan levere en helhedsorienteret service, der bygger på viden, kontinuitet og udvikling,” slutter han, før han kort opsummerer, at det er afgørende at tage et proaktivt ansvar som virksomedsleder i forhold til seniorressourcer. Som han siger: ”Det er vigtigt at handle på den arbejdskraftmangel, vi står overfor lige nu. Vil man videre, så er det om at hoppe på bussen, når den kører.”

AF TINA TOFT MØLLER

Steffen Unger, økonomi- og HR-chef hos JF Data Service ApS.

Steffen Ungers bedste råd til fastholdelse af seniormedarbejdere

1. Sæt tid af – i god tid
Når medarbejdere nærmer sig pensionsalderen, er det en god idé at tage en tidlig snak om fremtiden. Det giver mulighed for at planlægge eventuelle ændringer i arbejdsopgaver eller arbejdstid og sikrer, at der ikke opstår overraskelser.

2. Hav en åben og ærlig dialog
Skab et trygt rum, hvor medarbejdere frit kan tale om deres fremtid uden at skulle spekulere over negative konsekvenser. En ærlig dialog sikrer, at I er på samme bølgelængde og kan finde løsninger sammen.

3. Vær fleksibel
Tilpas arbejdsrutinerne efter seniormedarbejdernes behov. Det kan være alt fra nedsat arbejdstid til lettere arbejdsopgaver, så medarbejderne kan fortsætte med at komme glade og motiverede på arbejde.

Mød Steffen Unger til gå-hjem-møde den 8. oktober 2024

Den 8. oktober 2024 deltager Steffen Unger som panelist ved Business Center Bornholms gå-hjem-møde, hvor han vil dele JF Datas erfaringer med fastholdelse af seniormedarbejdere.

Arrangementet finder sted på Green Solution House, Strandvejen 79, 3700 Rønne, fra kl. 14:00-16:30.

Her vil du få indsigt i, hvordan seniorer kan være en central del af fremtidens arbejdsstyrke, og hvordan man bedst tiltrækker og fastholder dem. Desuden er det en god lejlighed til at netværke med andre virksomheder.

Tilmeld dig via dette link.

Om JF Data Service ApS

JF Data Service ApS, grundlagt af Jørgen Falk i 1981, er en IT-specialistvirksomhed med hovedsæde i Rønne. Virksomheden har 22 medarbejdere og tilbyder skræddersyede løsninger til erhvervslivet, herunder IT-support, projektstyring, hosting og CMS-systemer. JF Data Service ApS har udviklet webbaserede booking- og billetløsninger, bl.a. for busselskaber som BAT, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus.

Se mere på JF Data Service.