Succesfuld rekruttering: nøglen til at tiltrække og fastholde talent

Christa Lodahl

Et sundt arbejdsmiljø og synlighed er afgørende faktorer i konkurrencen om fremtidens arbejdskraft. Her deler kommunikationseksperten og topdirektøren deres værdifulde tips og perspektiver.

 

På Bornholm har mange virksomheder haft den fordel, at de nemt kunne rekruttere lærlinge gennem lokale netværk og personlige relationer, men i dag kræver det mere end de traditionelle metoder at tiltrække og fastholde den rette arbejdskraft. Det fortæller Pelle Nilsson, direktør og kommunikationsekspert hos Resonans Nordic, som i forbindelse med projektet ’Faglært er fedt’ fra 2020 til 2023 har rådgivet om, hvordan lokale virksomheder positionerer sig over for både nuværende og kommende medarbejdere.
– Vi lever i en tid, hvor konkurrencen om arbejdskraften skærpes, og derfor er det afgørende at skabe den rette profil udadtil, forklarer han. – Din virksomhed skal være god til det, man med et lidt fint ord kalder for ”employer branding”. Den skal kunne vise, at den har et sundt arbejdsmiljø med tilfredse medarbejdere.
Er man en mindre virksomhed uden afdelinger dedikeret til kommunikation og marketing, kan det dog være vanskeligt at få passet ind, indrømmer eksperten, som derfor anbefaler at udvikle målrettede strategier.
– Som ledelse skal man sikre sig, at der arbejdes systematisk med at have rammerne for en positiv arbejdskultur. Der bør være en dialog med medarbejderne, hvor man sammen kan identificere, hvordan trivslen kan øges og en positiv arbejdsplads kan skabes. I sidste ende er medarbejderne virksomhedens vigtigste ambassadører.

– Vi lever i en tid, hvor konkurrencen om arbejdskraften skærpes, og derfor er det afgørende at skabe den rette profil udadtil. Din virksomhed skal være god til det, man med et lidt fint ord kalder for ”employer branding”. Den skal kunne vise, at den har et sundt arbejdsmiljø med tilfredse medarbejdere.

Pelle Nilsson

Direktør og kommunikationsekspert, Resonans Nordic

Hvad er en almindelig fejl, virksomheder begår på dette område?
– At undervurdere hvor vigtigt det er! Bornholmske virksomheder kunne måske med fordel ændre deres mindsets og være mere aktive, hvis de vil forblive relevante for nuværende og potentielle medarbejdere. Og selvom du ikke har et stort og fedt marketingbudget, så kan du komme langt med planlægning og simple mål såsom at oprette mindst et ugentligt, opslag på et socialt medie.

Har du et eksempel på en virksomhed, der gør det godt?
– Byg-Grønt ApS er et fremragende eksempel. Virksomheden er dygtig til løbende at lave små Facebookopslag fra hverdagens byggeprojekter forskellige steder. Det gør ikke noget, at det ikke er super »marketinglækkert«, nærmest tværtimod. Billederne giver nemlig et autentisk billede af arbejdsmiljøet med glade medarbejdere.

Hvad kan man ellers gøre med begrænsede ressourcer?
– Det handler også om at engagere sig i samarbejder med skoler og foreninger og at åbne virksomhederne for besøg og praktikanter. Virksomheder bør indse, at dette er en vigtig del af deres fremtidige evne til at tiltrække arbejdskraft Det er ikke kun for elevernes skyld, det er først og fremmest for virksomhedernes egen skyld. En vellykket indsats kan efterlade et varigt indtryk på unge besøgende, som senere kan vælge at arbejde for virksomheden.

Beck Pack-Systems A/S vil fokusere mere på branding

Hos Beck Pack Systems A/S, der har base i Rønne, er man godt klar over, at kampen om de faglærte fremover kommer til at ske på et meget tidligt stadie.
– Snart er det ikke længere nok at sige, at man er en god praktikplads – man skal også vise det, vurderer CEO, Peter Vesløv, der dog endnu ikke har oplevet rekrutteringsproblemer.
– Folk kender os, og vi får hvert år mange ansøgninger til både den ene og den anden afdeling. Om vi er det foretrukne valg, ved jeg ikke, men jeg ved, at det hurtigt kan ændre sig, så vi skal tilpasse os fremtidens øgede konkurrence.
Og man har heldigvis allerede et godt greb om det fundamentale, afslører Peter Vesløv.
– Det er vores generelle syn, at virksomhedens medarbejdere skal trives, uanset om de er ledere eller lærlinge. Jeg tror, det er meget vigtigt at inddrage de unge på lige fod med alle andre og at skabe et fællesskab. Man skal behandles godt – alle skal behandles med respekt. De erfarne medarbejdere skal især udvise en god forståelse for, at de unge ikke kan alt på én gang. Som leder er det selvfølgelig mit ansvar at sikre, at det sker.
Selvom Beck Pack Systems A/S kun er at finde på Linkedin, er virksomheden indstillet på at arbejde mere strategisk med sin profilering.
– I forvejen har vi både smede og ledere, der er aktive i forhold til at komme ud i virkeligheden og samarbejde med blandt andet Campus Bornholm. Vi tager imod besøg fra skoler og vil meget gerne have praktikforløb med folkeskolerne. Men vi kan gøre mere! Vi skal helt sikkert gøre mere for vores tilstedeværelse under BUM, Bornholms Uddannelsesmesse. Vi kunne også godt finde på at åbne op for at søge elever aktivt i andre dele af Danmark, og vi kunne også gøre meget mere digitalt.

Vil I i øvrigt gøre noget særligt fremover for at skille jer ud fra mængden?
– Vi skal tænke hele virksomheden ind i en brandingproces eller skabe noget ekstraordinært. Eksempelvis har vi også kontor i Seattle i USA, og en mulighed kunne være at inddrage en rejse og et ophold dertil som en del af vores uddannelsesprogram. Jeg tror dog, det er en kompleks opgave, der kræver en helhedsorienteret tilgang. Jeg tror ikke på, at man kan lykkes ved kun at fokusere på én ting, hvis man vil fremtidssikres på dette område.

AF TINA TOFT MØLLER

Guide: Sådan promoverer du din virksomhed effektivt

1. Kom i gang
Behovet for at promovere jer som arbejdsplads bliver kun større i fremtiden. Især hvis I har brug for faglært arbejdskraft.

2. Lad jer ikke skræmme
Det kan lyde som en stor indsats at sætte i gang. Det behøver det imidlertid ikke at være. På sociale medier kan I nå langt med få ressourcer.

3. Tænk over, hvem I er
Overvej nøje, hvad I vil fortælle om jer selv. Hvad er særligt godt ved jeres arbejdsplads? Det er nemlig det, jeres kommunikation skal afspejle – på jeres hjemmeside, på sociale medier, i jobopslag m.m.

4. Prøv jer frem
Det vigtigste er at komme i gang og se, hvad der virker. Først og fremmest bør I overveje løbende kommunikation på sociale medier: Vis fx, at I har et stærkt formål, at I fejrer succeser, at I er aktive i lokalmiljøet, at I har gode sociale arrangementer osv. Prøv jer frem, og se, hvor I får den bedste respons.

5. Prioriter opgaven
Måske får I ikke den store respons på de første par opslag. Men prioriter opgaven, når I først er i gang. Sæt fx mål om et bestemt antal opslag på Facebook om ugen.

6. Aktiver jer lokalt
Deltag på jobmesser og BUM-messen for unge bornholmere. Hold åbent hus, inviter lokale skoleklasser på besøg, tag praktikanter, og deltag i lokalsamfundet med sponsorater og lignende. Det koster lidt, men det er en effektiv måde at vise sig frem på.

7. Gør opmærksom på ledige stillinger
Slå ledige stillinger op formelt. Og brug de gratis muligheder til at gøre opmærksom på jeres opslag. Brug som minimum egne sider på LinkedIn og Facebook, Jobnet.dk og Facebook-gruppen ”Job på Bornholm”. Tilmeld jer også på lærepladsen.dk, hvis I har eller søger elever og lærlinge.

8. Tag godt imod ansøgere
Tænk over, hvem der vil være en god kontaktperson og sørg for at forberede vedkommende godt på opgaven. Hvordan fortæller hun jeres historie bedst, og hvordan sørger hun for, at ansøgere føler sig velkomne?

Kilde: Faglærterfedt.dk

Pelle Nilsson, direktør og kommunikationsekspert hos Resonans Nordic. Resonans Nordic er et kommunikationsbureau specialiseret i ledelse, som i årevis har samarbejdet tæt med virksomheder på Bornholm for at styrke deres position og tiltrække talentfuld arbejdskraft. Bureauet har været en del af arbejdsgruppen, som i Faglært er fedt har arbejdet med at inspirere flere til at vælge den faglige uddannelsesvej. Se mere på resonans-nordic.dk.

Foto: Resonans Nordic

Peter Vesløv, CEO, Beck Pack Systems A/S. Beck Pack Systems A/S blev grundlagt i 1919 og leverer emballage, der garanterer de højeste kvalitets- og sikkerhedsstandarder for fødevareindustrien, over hele verden. Virksomheden har fabrikker og salgskontorer placeret i Danmark og USA. Signaturprodukt, 16,5 pund Beck Carepack Liner™, bruges primært i fiskeindustrien.

Se mere på beck-liner.dk