Bornholmske hawaiiskjorter fik værdifuld støtte af Business Center Bornholm

Kærligheden til hawaiiskjorter fra 1950’erne og 1980’erne fik Niels Ebdrup til at gå og drømme om en bornholmerskjorte med lokale, kulturelle motiver. Nu er drømmen blevet til virkelighed – og takket være hjælp og netværk via forskellige dele af Bornholms Erhvervsservice, går skjorten nu som varmt brød både her og ’ovre’.

Af Louise Skøtt Gadeberg | Foto: Berit Hvassum

Han har altid været ret vild med at iklæde sig de glade, farvestrålende og til tider motiv-vovede hawaiiskjorter, som mange kender fra 1950’ernes og 1980’ernes glade sommerreklamer. Han er Niels Ebdrup, journalist på Bornholms Tidende og glad, returflyttet bornholmer.

”Jeg har haft ideen i baghovedet længe, fordi jeg elsker hawaiiskjorten som beklædningsgenstand og fordi det føles paradoksalt at gå rundt på Bornholm med en skjorte med tropisk tryk på. Der er jo symboler fra Maui-kulturen på – og jeg elsker jo den bornholmske kultur. Så på et tidspunkt begyndte jeg simpelthen at undersøge mulighederne for at skabe den skjorte, jeg selv manglede”, forklarer han med et stort smil.

Bornholms Erhvervsservice stod klar med en buffet af faglige kompetencer
Niels Ebdrup er mægtig tilfreds med sit fuldtidsjob på avisen, men alligevel var skjorteprojektet for spændende til ikke at forfølge. Projektet fik da også hurtigt kreative og seriøse ben at gå på, da han fandt nogle gamle mønstre på den klassiske hawaiiskjorte, der blot trængte til en opdatering.

Nogen anbefalede ham at tale med Business Center Bornholm, fordi man her ville kunne hjælpe ham videre – både med projektet og til de øvrige aktører i Bornholms Erhvervsservice, der ville kunne hjælpe projektet på skinner. Det viste sig at være en god idé, forklarer Niels Ebdrup.

”For de havde både kontakt til Ole Van Huizen, der er uddannet fra Designskolen i Kolding og som kunne hjælpe mig med en opdatering af pasformen på skjorten, og integrationsafdelingen havde det stærke kort på hånden i forhold til skjorteproduktion – syriske Mohammad Arichea, der har arbejdet med tøjproduktion hele sit liv og derfor kunne rådgive mig ift. valg af stof og tråd og ikke mindst hjælpe mig med at sy alle skjorterne”, forklarer Ebdrup, der er temmelig tilfreds med at kunne gå ind af én dør i Business Center Bornholm – og så få differentieret hjælp under hatten Bornholms Erhvervsservice.

Pludselig skulle jeg jo være fabrikant!
De to mænd har været altafgørende for, at projektet har udviklet sig så heftigt, som det har. For når man pludselig beder om hjælp og så får så kvalificerede folk om bord, så er man nødt til at rykke på det projekt, der nu bliver deres arbejdsplads. Niels Ebdrup tør i den forbindelse ikke tænke på, hvor mange timer han, kæresten og forældrene har lagt i projektet indtil videre.

Han understreger, at netop det med at have en god idé er rigtig godt. Men, at det er svært at komme professionelt i gang, hvis man ikke får professionel sparring som den, han fik af Business Center Bornholm.

”Pludselig var jeg jo ikke bare en mand med en idé til skjorte – pludselig skulle jeg jo være fabrikant og stå for alt fra A til Z. Og det var jeg slet ikke klædt på til, men det sørgede Business Center Bornholm heldigvis for. De kendte simpelthen lige præcis de to mennesker, som kunne løfte dette projekt videre fra mit idebord”, forklarer han.

Trykket er klassisk og bornholmsk
Bornholmerskjorten, som den allerede populært kaldes, går også under det bornholmske kaldenavn ’Godâ Skjorter Bornholm’ og fås i to varianter. Motiverne er der masser af mening, historie og bornholmsk kultur bag.

”Jeg har søgt og ledt rundt i gamle arkiver og har bladret i gamle bøger og reklamer og postkort fra 1950’erne og 1980’erne for at blive inspireret til, hvilke symboler der beskrev Bornholm dengang. Jeg har valgt at producere to skjorter – en inspireret af 1950’erne og en inspireret af 1970-80’erne”, forklarer han og beskriver motiverne:
”Den ene er meget hawaiiagtig, sommerlig og har humor i sit print i form af havmand, der lokker en badenymfe med en røget sild. Ren 1950’er-stil. Den anden skjorte er mere inspireret af de symboler, man solgte Bornholm på dengang i 1970-80’erne, altså sild, rundkirker, hav osv. Så de er både forskellige og klassiske på samme tid”, konstaterer Niels Ebdrup.

Holdindsats bag produktionen
Business Center Bornholm kunne også henvise til Møbelfabrikken i Nexø, hvor man netop havde købt en gammel systue fra Østerlars, som man ikke vidste, hvad man skulle bruge til.
”Jeg tog Ole og Mohammad med over til Nexø for at kigge på sagerne, og de gik straks i gang med at reparere maskinerne og rigge det her rum til – klar til produktion. Nu er det endt med, at Ole har fået et job på Møbelfabrikken med netop at styre denne her åbne systue. Så det her projekt har ført mange gode ting med sig”.

Niels Ebdrup har ud over stor hjælp fra Business Center Bornholm også modtaget hjælp fra FBI, Fonden for Beskæftigelsesfremmende Initiativer, der også er en del af Bornholms Erhvervsservice samlende struktur. Og så må vi ikke glemme kæresten og forældrene, der har foldet æsker og strøget, foldet og pakket skjorter i timevis.

”Det er jo rart, at det blev til et helt familieprojekt – for uden familien, Ole og Mohammad kunne jeg ikke have løftet det her. For ikke at nævne Business Center Bornholms støtte og viden om opskalering af min idé.”

“Nu har vi solgt 70 skjorter på en måned, og det gør mig virkelig glad. I bedste fald går det hele i nul ved årsskiftet – men det er jo ikke derfor, man gider sådan noget her. Det handler mere om kærlighed til hawaiiskjorten, kreativitet og iværksætter-legesyge, tror jeg. Dét håber jeg, man kan se på skjorterne”, slutter Niels Ebdrup.

Bestil din bornholmerskjorte hos Godâ Skjorter:
https://www.godaskjorter.dk/

Går du også med tanker om at starte din egen virksomhed, eller måske har lyst til at få sparring på din forretningsidé?
Så kontakt os i Business Center Bornholm

”Pludselig var jeg jo ikke bare en mand med en idé til skjorte – pludselig skulle jeg jo være fabrikant og stå for alt fra A til Z. Og det var jeg slet ikke klædt på til, men det sørgede Business Center Bornholm heldigvis for. De kendte simpelthen lige præcis de to mennesker, som kunne løfte dette projekt videre fra mit idebord”

Om Goda Skjorter

Bornholm har altid haft en forunderlig tiltrækningskraft. Siden begyndelsen af 1900-tallet har generation efter generation haft gode oplevelser med sol, sommer og sjov på klippeøen. Det er ånden fra de glade, sorgløse somre, vi forsøger at indfange i vores skjorter.

Den venlige bornholmske goddag-hilsen kan få en smuk solskinsdag til at føles endnu varmere. Ligesom når man på stillehavsøen Hawaii bliver mødt af det ligeledes hjertevarmende ”Aloha!”

Da vi besluttede at lave en bornholmsk udgave af de berømte farverige Aloha Skjorter fra Hawaii, valgte vi derfor at kalde dem Godâ Skjorter.

Vi har lavet to slags Godâ Skjorter. De ser forskellige ud, men de har tilfælles, at deres motiver er inspireret af Bornholms natur, kultur og historie. Og så er de lavet på Bornholm – som en bornholmskjorte bør være.