’I værste fald får man et nej’
Bager Johannes Dam & Søns bornholmerkiks har gjort flyvende landgang i Singapore.
Bager Johannes Dam & Søn har indgået et samarbejde med Singapore Airlines, og opfordrer til at bornholmske virksomheder ikke skal være bange for at møde et nej.
Bager Johannes Dam & Søn i Åkirkeby er en populær bagerforretning kendt for sine friskbagte brød og lækre kager. Med fokus på kvalitet og tradition tilbydes et bredt udvalg af bagværk, herunder lokale specialiteter. Butikken er et yndet sted for både lokale og besøgende, der søger autentisk, bornholmsk bagværk.
Bageriet er drevet af familien Dam, og det har været sådan siden 1855, og nu er det ikke længere kun lokale og det øvrige Danmark, der kan nyde ’Bornholmerkiksen’. Den lille sprøde kiks har i året fejret 100-års jubilæum, og det er blev en hyldest med store vinger så at sige.
Skulderklappet fra Singapore Airlines
Bornholmerkiksen er blev i foråret en del af menukortet hos Singapore Airlines. Et hæderstegn fortæller Jacob Dam fra Bager Johannes Dam & Søn.
”Det er naturligvis et stort skulderklap for vores kiks og produkter i det hele taget, men det vigtigste er næsten, at det er en døråbner for os til et globalt marked.”
Det vender vi tilbage til. Først skal Singapore Airlines sættes ind i rammen. Singapore Airlines er ikke hvilket som helst brand, men et af verdens førende flyselskaber, kendt for sin exceptionelle service, komfort og innovation. Flyselskabet havde en årsomsætning for regnskabsåret 22/23, der i runde tal antog 100 milliarder kroner. Grundlagt i 1947, har flyselskabet hovedkvarter i Singapore med ruter til destinationer på hele fem kontinenter med et globalt forgrenet rutenetværk. Selskabet tilbyder en prisbelønnet kabineoplevelse og kulinariske oplevelser, hvilket bornholmerkiksen nu er en del af.
I handlen i Singapore
Det er altså med andre ord noget af en rejse, som bornholmerkiksen er inviteret med på.
”Der er to ting, som man skal være opmærksomhed på. For det første så er volumen ikke så stor, som folk kunne tro. Samarbejdet, som vi er meget glade for, betyder ikke, at vi har øget antallet af medarbejdere eller andet. Den afsætning som der er til Singapore Airlines, er ikke mere end, vi kunne håndtere det med de forhåndenværende resurser,” siger Jacob Dam og uddyber:
”Men det helt afgørende er, at med Singapore Airlines i ryggen som kvalitetsstempel, så kan vi nu række ud til fx kvalitetsbevidste supermarkeder og andre aktører i Singapore og andre interesserede markeder. Det er vejen ud til verden for os, hvis vi for alvor skal mærke det på bundlinjen.”
Kontakten til flyselskabet og andre globale muligheder går gennem en mellemmand – et firma baseret i København, som specialiserer sig i gourmetfødevarer og fungerer som agent på det internationale fødevaremarked. Familien Dam har dog også selv opsøgt muligheder ved at banke på døre rundt omkring.
”Hvis man er en bornholmsk virksomhed, som har et produkt der kan begå sig internationalt, så skal man vide, at Linkedin er et fantastisk redskab. Find de rette folk, skriv til dem og følg op igen og igen. I værste fejl så siger de nej. Det kræver mod at række ud, men et nej er bare et nej. Det dør man ikke af. Min erfaring er, at folk derude generelt er meget nysgerrige på produkter fra Bornholm, så derfor få man noget foræret på grund af det gode bornholmske ry.”
Giv ikke op
Jacob understreger, at man ikke skal give op, men holde fast.
”Man skal huske på, at andre virksomheder også kan have meget travle eller bare dårlige dage. Tror man nok på sit produkt, så skal man bare blive ved med at række ud indtil, at man får folk i tale.”
Samarbejdet med Singapore Airlines har da også allerede kastet fornyet interesse af sig og ændringer i bagerivirksomheden.
”Andre flyselskaber har henvendt sig for at høre til muligheden for at få kiksen ind i deres sortiment, men der har vi pænt sagt nej. Vi er ikke på den måde bundet af samarbejdet med Singapore Airlines, men loyalitet går begge veje. Derfor holder vi fast i samarbejdet med Singapore Airlines som det eneste flyselskab, hvor bornholmerkiksen flyver med.”
Det tyske marked
Udover Singapore så er der også markant interesse fra det tyske marked for bornholmerkiksen, og den internationale interesse har medvirket til, at der er nye maskiner fra den tyske maskinproducent Frits i bageriet.
Specialdesignede maskiner der blandt andet optimerer smørprocessen. Kiksene kvalitetssikres stadig takket være dygtige medarbejdere ved pakkelinjen, men de nye maskiner har nedbragt spildprocenten i produktionslinjen fra omkring 30 procent til mellem to og fem procent.
”Kiks der har så mange flagelag kan nemt gå i stykker. Vi bruger den samme mængde råvarer, men får langt flere kiks pakket på grund af markant mindre spild. Det har for os alle, og vores faglige stolthed, været et irritationsmoment, fordi der har intet været i vejen med kiksene. Derfor er det meget tilfredsstillende, at de nye maskiner har et langt lavere spildniveau.”
For virksomheder der har brug for maskiner og andre produktionsapparater, så kan der være gode erfaringer med tilskudsordninger i bestræbelserne på at nå det internationale marked.
Bager Johannes Dam & Søn har således fået støtte fra erhvervshusenes puljer SMV Digital, SMV Grøn samt LAG Bornholm til fx en ny ovn.
”Hvis man vil prøve kræfter med udlandet, så er der gode støttemuligheder, der kan hjælpe på vej, og heller ikke her skal frygten for et nej afholde en fra søgeprocessen,” slutter Jacob Dam.
AF SØREN SORGENFRI