Robotter sikrer en ensartet kvalitet

– og sygemelder sig aldrig

Af Joan Øhrstrøm

Juni 2021

For fyrede medarbejdere kan robotter måske føles som ”job-Terminators”. Men i sidste ende kan robotter også redde virksomheder og skåne medarbejdere fra fysisk hårde opgaver, lyder det fra Ole Almeborg A/S’ direktør, som selv er glad for virksomhedens robotter.

Engang forbandt vi måske mest robotter med surrealistiske science fiction-universer. Men i dag har fremtiden for længst indhentet os. Robotteknologien har i den grad rykket på sig, og i dag varetager de avancerede maskiner meget manuelt arbejde indenfor især produktionsvirksomhederne. Det er der flere fordele ved, mener Michael Almeborg, der er direktør for virksomheden Ole Almeborg A/S, der producerer specialfremstillet transportudstyr.

– Ved at få robotter ind i virksomheden har vi kunnet få lønomkostningerne ned og på den måde bevare arbejdet i virksomheden, fortæller direktøren fra den bornholmske virksomhed, som i dag råder over en håndteringsrobot og fire svejserobotter.

– Svejserobotterne gør kvaliteten af produktet mere ensartet hele tiden, og det har været for at bevare eksisterende kunder og ordrer, at vi har indført robotter, forklarer Michael Almeborg og tilføjer med et lille smil i stemmen:

– Så er der selvfølgelig den gevinst, at de ikke bliver syge. På den måde er de også mere effektive

Robotter skåner medarbejdere
Men hvad tænker medarbejderne egentlig om, at robotterne på den måde er en form for job-Terminators?

– Det er jo et godt spørgsmål, griner direktøren.

– De medarbejdere, som ikke er der mere, synes sikkert, det er en dårlig ide, for det var det, de stod og lavede. Omvendt er de medarbejdere, som er blevet, nok taknemmelige over at kunne bevare jobbet. For vi har udnyttet de kompetencer, medarbejderne har haft, og sat dem til noget andet, så vidt det har været muligt, fortæller direktøren, der samtidig tror, at medarbejderne godt kan se en pointe i at blive fritaget for monotone opgaver og i stedet arbejde med mere spændende og krævende opgaver, som udfordrer deres faglighed.

– At stå og lave det samme dag ud og dag ind 224 dage om året tror jeg ikke er særlig motiverende, så er det nok sjovere, at der er lidt afveksling i hverdagen, siger Michael Almeborg, der også mener, at virksomhedens robotter i sidste ende er til gavn for medarbejderne.

– Ved at anvende robotter undgår man, at medarbejderne bliver nedslidte. For de arbejdsfunktioner, robotterne har overtaget, er til tider ret monotomt arbejde med mange gentagende bevægelser.

Robotterne har heller ikke betydet, at virksomheden har taget færre ufaglærte under deres vinger.

– I dag er det vel nærmest 50/50: Vi har mange ufaglærte, som bliver oplært til nogle specifikke specialprocesser, så det giver ikke nogen begrænsninger, fastslår direktøren og understreger, at der i den grad stadig er brug for menneskelig arbejdskraft hos Ole Almeborg.

– Den vil vi slet ikke være foruden, siger han.

Ved at få robotter ind i virksomheden har vi kunnet få lønomkostningerne ned og på den måde bevare arbejdet i virksomheden, fortæller Michael Almeborg. Arkivfoto: Allan Rieck.

Ved at få robotter ind i virksomheden har vi kunnet få lønomkostningerne ned og på den måde bevare arbejdet i virksomheden, fortæller Michael Almeborg. Arkivfoto: Allan Rieck.