gtag('config', 'AW-805705823');

Skovly-par roser Bornholm for at tage vel imod

Bo og Lone Bjødstrup flyttede til Bornholm i 2015 og åbnede outdoor-hotellet
Skovly i Nordskoven. De føler sig vel taget imod af kommune, foreninger og
lokale ildsjæle, der også brænder for at bygge spor og opleve skoven på den
tohjulede. Parret forventer en stor fremtid for outdoor-turisme på Bornholm.

Af Louise Skøtt Gadeberg

Efter 25 år som forpagterpar i Fredensborg, skulle der ske noget nyt for Bo og Lone Bjødstrup. De ville have deres eget, gøre brug af deres store erfaring inden for hoteldrift – og de ville arbejde med muligheden for at besøge deres sønner, der bor i Kuala Lumpur, i længere perioder om vinteren.

”Bornholm har altid været i vores tanker. Jeg havde aldrig været her, men har været tiltrukket af øen, og Lone har været på cykeltur med veninder herovre, så da vi besluttede os for at kigge efter pensionater til salg for at åbne vores eget, var BorNholm det helt naturlige sted at begynde. For det skulle være et sted, hvor vi kunne realisere vores drøm om at åbne et outdoor-hotel, hvorfra det var nemt at dyrke mange sportsgrene,” forklarer Bo Bjødstrup.

Skovly var skæbnen fra starten
Allerede da parret er på Bornholm første gang for at kigge til potentielle pensionater på Nordlandet, bor de på Skovly. Og parret var allerede dér vilde med stedet, fordi man bor midt i terrænet.

”Bo sagde, ’Lone, det her er lige sådan noget, vi leder efter’. Og sådan havde vi det. Vi besøgte også Højer i Sønderjylland, men på en lørdag formiddag havde selv Højer Pølser lukket, og så bliver det svært at drive virksomhed for sådan nogle som os, hvis der intet liv er. Her på Bornholm summer det hele af liv og energi, og det var meget let at blive draget hertil,” forklarer Lone Bjødstrup.

Efter lidt misforståelser omkring køb af et andet hotel, ringede parret rundt til øens ejendomsmæglere. Her spurgte én, om de ledte efter et hotel – for så havde han noget på hånden, som endnu ikke var sat til salg.

”Og det sted var Skovly. Vi pakkede hurtigt kufferterne, kørte herover, talte med ejeren og fandt en løsning. Og nu er det vores. Det er da sjovt,” forklarer Bo Bjødstrup.

Lokale ildsjæle arbejder sammen
Parret har generelt følt sig taget vel imod på Bornholm, når man som de ankommer og har en ide til, hvordan de gerne vil bidrage til det stadig stigende fokus på outdoorturisme. Især er de taknemmelige for al den hjælp, de har modtaget fra Business Center Bornholm.

For selvom man naturligt bor midt i terrænet, et knudepunkt og mødested for cyklister, løbere, kajakroere og mange andre, så er det rart alligevel at møde ligesindede at arbejde sammen med.

”Vi har lavet et spor i Nordskoven sammen med BCC, Bornholms Cycling Club, og Viking, og herigennem har vi fået god hjælp og et godt netværk. Det er utrolig flinke og driftige folk, og vi har haft et virkelig godt samarbejde med Destinationen om, hvordan vi etablerer turistvenlige spor. Kommunen var helt utrolig hjælpsom og positiv, og de stod nærmest klar med skilte, pæle og andre materialer dagen efter. Vi har selv bygget sporet, gravet og regeret, og det har været sjovt. Det løber hen over dynger af ler og skærver fra det gamle klinkeværk, så det har et naturligt flow igennem landskabet. Det var vigtigt for os at bevare.”

"Her på Bornholm summer det hele af liv og energi, og det var meget let at blive draget hertil” forklarer Lone Bjødstrup

Outdoorturisme

Bornholm skal opleves ’outdoor’

Projektet ’Signaturoplevelse Outdoor Bornholm’ er Destination Bornholms bidrag til at booste outdoorturismen på Bornholm. Projektet har været i gang siden 1. januar 2017, og det løber frem til 31. december 2018. Projektet har fire målsætninger:

15 nye innovative virksomheder har introduceret nye produkter på markedet.

En stigning i antal outdoor-overnatninger på 2,5 % pr. år i de fem år efter endt projekt, stigende til 14.293 ere overnatninger 5 år efter endt projekt.

En jobskabelse fra år 1-5 efter projektet, svarende til 16 nye jobs 5 år efter endt projekt.

En øget brandingeffekt fra de nuværende 3,7 til 4,2 på 5-skalaen målt i Destination Bornholms positioneringsundersøgelse. Overordnet forventes projektet at danne grundlag for en outdoor-klynge med Gourmet Bornholm som forbillede, så en langsigtet udvikling af outdoorturismen på Bornholm styrkes.

Kilde: Destination Bornholm