’Vi hører til her, men Bornholm koster’
Madam Stoltz produkter i varme, eksotiske toner. Arkivfoto: Jacob Jepsen
Interiørvirksomheden Madam Stoltz ApS har i mere end to årtier haft base på Bornholm, hvorfra de sælger produkter til hele verden. Kærligheden til Bornholm har dog sin pris i et globalt marked.
Madam Stoltz ApS, grundlagt af Pernille Stoltz, er måske lokalt på øen mest kendt for sin fine butik i Listed og sit outletlager i Nexø. Men denne ærkebornholmsk interiørvirksomhed er også på verdensplan kendt for sine unikke designs, der er inspireret af naturen og Pernilles rejser til Indien. Virksomheden tilbyder en bred vifte af boligtilbehør, fra møbler til tekstiler og dekorationer, hvor der lægges vægt på håndværk og bæredygtige materialer, i en stil præget af boheme-æstetik.
”Vi adskiller os jo fra andre danske producenter ved ikke at have et klassisk minimalistisk nordisk udtryk. Vi arbejder med varme farver, indiske og nordafrikanske udtryk der giver en anderledes bohemestil,” forklarer Peter Bundgaard, medejer af Madam Stoltz ApS og gift med Pernille Stoltz.
”Nu har vi drevet virksomhed her på Bornholm i mere end 20 år, men det er verden, der er vores afsætningsområde. Det er vel fem procent af vores omsætning, som kommer fra det danske marked, og den del af den danske omsætning, som kommer fra Bornholm, er meget beskeden.”
Så hvordan spiller Bornholm en rolle?
”Det er jo her, vi hører til, og derfor betyder det også noget, at glade feriegæster besøger vores butik og tager oplevelsen med hjem som et godt minde. Det giver et positivt aftryk.”
Stort internationalt netværk
Madam Stoltz ApS’ produkter forhandles i skrivende stund i 45 lande. Handlen med de forskellige lande varetages på forskellige måder. Det kan være via en agent på det pågældende marked med stærke forhandlerrelationer. Det er fx tilfældet i et af de lande, hvor Madam Stoltz virkelig har gjort landgang nemlig Frankrig.
”Designet har jo noget over sig, der minder om Nordafrika eller rimer på Middelhavet. Derfor tiltaler det ret mange kunder i Frankrig, hvor vi forhandles 300 steder efterhånden via et godt agentsamarbejde,” siger Peter Bundgaard.
Stærke i Frankrig
Det er ikke overraskende. Det franske marked er præget af Boheme-stilen, som med sit fokus på naturmaterialer, stærke farver og eksotiske mønstre, appellerer til dem der søger autenticitet i deres boligindretning. Markedet for disse produkter vokser, drevet af æstetik og komfort. Her rammer Madam Stoltz ApS indenfor skiven, men der er ikke tale om et lucky punch.
”Det er knaldhårdt arbejde at være i denne business. Især i begyndelsen. De første ti år opbygger man bare sit brand og kæmper for at overleve, og så med tiden har man bidt sig fast. Så begynder forhandlere og agenter at kigge forbi på de store messer.
Derfor vil et råd til andre virksomheder på Bornholm, der vil handle med udlandet, helt klart være at udvise tålmodighed og være forberedt på et langt, sejt og måske stormfuldt træk.”
Madam Stoltz ApS har netop deltaget i en stor indretningsmesse i Paris. Maison & Objet-messen i Paris, som afholdes i
begyndelsen af september, præsenterer de nyeste trends inden for interiørdesign og livsstilsprodukter. Messen tiltrækker internationale designere, mærker og fagfolk og byder på en kreativ og innovativ oplevelse.
”Det er helt centralt for os at være der. Messen i Paris og messen i München først på året. Det følger vores to årskollektioner,” siger Peter Bundgaard.
Årshjulet i maskinrummet
I personalestuen hænger en opslagstavle flere meter lang med året delt ind i måneder. Her står nøgledatoer for de næste 12 måneder. Den tavle dikterer Madam Stoltz ApS’ liv og maskinrum.
”Vi har brug for struktur og en nøje planlagt kalender. Vi får vores varer produceret i Indien, sendt her til Bornholm og så ud igen til kunderne. De år hvor bølgerne går højest, så sendes der 200 container med varer ud fra Bornholm.
Når Bornholm fungerer som opsamlingsstedet for en engrosvirksomhed som Madam Stoltz ApS, må der være både fordele og ulemper ved at have lager her?
”Bornholm er hvor det hele begyndte, og vi hører til her. Det er jo også en fantastisk fortælling og sted at vise frem til de kunder og repræsentanter, som kommer på besøg. Det siger dog også sig selv, at der er besværligheder ved det ikke mindst logistik. Vi giver nok 3000 kroner mere pr container, end hvis vi havde lager i Brøndby. Så kan vi også være udfordret af færgernes godskapacitet. Det er elementer, der skal tages med i regnestykket, når man har Bornholm som udgangspunkt for handel med resten af verden,” slutter Peter Bundgaard.
AF SØREN SORGENFRI